Tēbu nekropolē atrasts labi saglabājies augsta ranga senēģiptiešu priesterienes apbedījums
- Detaļas
- Publicēts 30 Oktobris 2020
- Autors Laika Ceļotājs
- 6130 skatījumi
Ēģiptē, Tēbu nekropolē Dr.Franciska Hosē Martina (Francisko Jose Martin) vadībā strādājošā spāņu arheologu komanda, restaurējot vezīra Amonhotepa-Hujas kapenes, uzgājusi dieva Amona dziedātājas sarkofāgu.
Kā vēsta "Luksor Times," sarkofāgs ir neskarts, lieliski saglabājies un tā iekšienē linu audumā ietīta guļ pagaidām anonīma mūmija, kuras seju sedz pēcnāves maska.
Nesen atrastais sarkofāgs ir izcirsts no koka un pārklāts ar ģipša apmetumu, kuru klāj iegravēti hieroglifi un ainas, kurās attēloti ēģiptiešu dievi: Anubiss, Ozīriss, Izīda un Tots kā arī četri Hora dēli.
Atrašanās vieta
Ietekmīgā XVIII dinastijas faraona Amenhotepa III vezīra Amonhotepa-Hujas kapenes atrodas Tēbu nekropolē, Nīlas rietumu krastā, Azazifas (el-Assasif) apbedījumu rajonā (literarūrā arī - Azazifas nekropole).
Amona dziedātāja
Kaut gan vēl arvien nav zināms mumificētās sievietes vārds, uz sarkofāga virsmas iegravēto hieroglifu provizoriskie izpētes rezultāti jau tagad ļauj teikt, ka tajā guldītā persona bija ēģiptiešu augstākā dieva Amona dziedātāja.
Augšēģiptes Senlietu pārvaldes ģenerāldirektors Abdels Hakins Karars (Abdel Hakin Karrar) pastāstīja: „Koka zārks ir apmests ar ģipsi un tā izmēri ir 181 cm x 48 cm x 50 cm. Iekšpusē guļ ietīstīta mūmija ar sakrustotām rokām.”
Lai iegūtu vairāk ziņas par mirušo, pētnieki pašreiz pēta hieroglifu tekstu uz sarkofāga, Karars paskaidroja.
Sarkofāgs tiek datēts ar XXI dinastiju, kas Ēģiptē valdīja Trešajā starplaikā (1069.- 664.g.pmē.).
Šis periods Senās Ēģiptes vēsturē sākas vismaz 200 gadus pēc XVIII dinastijas faraona Amenhotepa III vezīra Amonhotepa-Hujas dzīves laika.
Jaunā valsts sabruka pēc faraona Ramzesa XI nāves 1070.g.pmē. Trešajām starplaikam, kas pēc tam sekoja, raksturīga faraona varas samazināšanās, pretstatā augošajai Amona augstāko priesteru varai, kuri atsaucoties uz dieva autoritāti sekmīgi pārvaldīja Augšēģipti un Vidusēģipti.
Sociālā hierarhija
Šajā politiskās nestabilitātes periodā arī Amona priesteriene varēja iegūt augstu stāvokli senēģiptiešu sabiedrībā un Amona tempļos kalpoja dažādu un atšķirīgu rangu priesterienes.
Augstāko stāvokli priesterieņu hierarhijā ieņēma Amona sieva, kura visu savu dzīvi pavadīja neprecējusies.
Par Tēbu un vienlaikus visas Ēģiptes augstākā dieva Amona sievu parasti kļuva vai nu neprecēta ķēniņa, vai Amona augstākā priestera meita, kura nereti stājās simboliskā laulībā ar dievu.
Nākamās pēc ranga priesterieņu hierarhijā bija Amona dziedātājas, kuras dažreiz pavadīja Amona sievu. Tas nozīmē, ka mumifcētā "Amona dziedātāja" seno ēģiptiešu hierarhijā ieņēmusi visai augstu stāvokli. Daudzu tempļa dziedātāju mūmijas ir atrastas kopā ar bagātīgām kapa piedevām, un pat zelta zārkos. Starp tām bija arī princeses, piemēram, Meresamuna (apm. 800.g.pmē.) un Henumeta (Henutmehyt, apm. 1250.g.pmē.).
Augšējais attēls: No gruvešiem izceltais Amona dziedātājas sarkofāgs. luxortimesmagazine.blogspot.com
Avoti:
ibtimes.co.uk
luxortimesmagazine.blogspot.com
english.ahram.org.eg
Pirmo reizi publicēts 14.12.2014.