Arheoloģiskie viltojumi - Jēzus brāļa kaulu šķirsts
- Detaļas
- Kategorija: Viltojumi
-
29 Mar 2019
- Autors Aliens.lv
2002.gadā žurnāls "Biblical Archaeology Review" publicēja “ekskluzīvu ziņu,” kas vēstīja, ka “atrasts akmenī cirsts Jēzus eksistences pierādījums.” Sorbonas universitātes senžīdu un aramiešu valodu speciālists Andrē Lemjē bija atšifrējis uzrakstu uz kāda I gadsimta jūdu kaulu šķirsta. Tas skanēja šādi: “Jakov bar Josef akhui di Ješua” ("Jēkabs, Jāzepa dēls, Jēzus brālis"). Ja uzraksts izrādītos īsts, tas patiešām varētu saistīties ar evaņģēlijos aprakstīto Jēzu no Nācaretes un pretendēt uz bibliskās arheoloģijas visu laiku ievērojamākā atklājuma godu, sniedzot pārliecinošu pierādījumu Kristus vēsturiskumam.
Jēkabs, dažreiz dēvēts arī par Jēkabu Taisnīgo, tiek uzskatīts par pirmo judeokristiešu draudzes vadītāju Jeruzālemē pēc Jēzus nāves. Apokrifiskais Toma evaņģēlijs vēstī, ka Jēzus iecēlis Jēkabu par savu vietnieku: "Mācekļi teica Jēzum: "Mēs zinām, ka tu mūs atstāsi. Kurš būs mūsu vadonis?" Jēzus viņiem atbildēja: "Kur jūs esiet, jums jādodas pie Jēkaba Taisnīgā, jo viņa dēļ debesis un zeme cēlusies." Savukārt, Mateja un Marka evaņģēlijos, kā arī dažos citos kanoniskās literatūras darbos, Jēkabs, līdz ar Jūdu, Simonu un Jozua (Aliens.lv īsti nesaprot, par kādu personu ir runa) nosaukts par Jēzus brāli. Pastāv gan arī citas, arī versijas par Jēkaba radnieciskajām attiecībām ar Jēzu - pusbrālis, brālēns vai kāds vēl attālāks radinieks.
Drīz vien pēc publikācijas "Biblical Archaeology Review" šķirsts tika izrādīts plašākai sabiedrībai – īpašnieks, kurš izrādījās Telavivas senlietu kolekcionārs Odeds Golans, to nosūtīja izstādīšanai (un kā izrādījās, arī novērtēšanai) Karaliskajā Ontārio muzejā Torontā. Priekšmets nekavējoties izsauca neviltotu interesi, taču vairāki zinātnieki atklāti izteica šaubas par uzraksta autentiskumu.
Pati kaulu kaste ekspertu aizdomas neraisīja, tā izrādījās īsta – tāda pati, kā tūkstošiem citi arheologu izpētīti šķirsti, kuros līdz mūsu ēras 70.gadam Jeruzālemes jūdi ievietoja savu tuvinieku atliekas, kad tās aptuveni gadu bija nostāvējušas kapenēs un ķermeņa audi pilnībā sadalījušies. Ne tik vienkārši bija ar uzrakstu. Lai gan Ontārijas muzeja zinātnieki, šķirstu izpētījuši, nolēma, ka uzraksts patiešām iegrebts pirms 2000 gadiem, Izraēlas Senlietu pārvaldes ekspertīzē, ko veica pēc šķirsta atgriešanās Telavivā, noskaidroja, ka teksta daļa “Jēzus brālis” pierakstīta klāt vēlāk un iegrebums šķeļ šķirsta dabīgo patinu – laika gaitā izveidojušos dabīgo minerāla virsmas dēdējumu. Lai viltojums izskatītos īstāks, tam bijusi uzklāta mākslīga patina no kaļķa šķīduma.
Ne mazāk aizdomīga bija pati “kolekcionāra” personība. 2003.gadā Izraēlas policija Golanu aizturēja un apsūdzēja par cita “bibliska” priekšmeta viltošanu. Veicot kratīšanu Golana īrētā noliktavā, policisti atrada veselu viltotu priekšmetu izgatavošanas darbnīcu. Tajā bija šaubīgas senlietas, viltoti zīmogi un uzraksti dažādās izgatavošanas stadijās.
2004.gada decembrī Golanam un vēl trim cilvēkiem – diviem izraēliešiem un vienam arābam tika izvirzītas apsūdzības arheoloģisko priekšmetu bojāšanā, 18 senlietu viltošanā un viltojumu tirdzniecības tīkla izveidē, kas pēc prokuratūras uzskatiem darbojies vismaz 20 gadus. Viens no apsūdzībā minētajiem viltojumiem bija ziloņkaula granātābols, ko līdz tam uzskatīja par vienīgo saglabājušos Zālamana tempļa piederumu.
Golans izvirzītās apsūdzības, protams, noliedza, pie tam tik sekmīgi, ka tiesas process turpinājās, izskatīšanu pārspēlējot no vienas instances uz nākamo. 2008.gada novembra sākumā laikraksts "The Jerusalem Post" ziņoja, ka tiesa devusi apsūdzībai sešus mēnešus laika pārdomāt vai tā vēlas turpināt prasības uzturēšanu bez nepārprotamiem pierādījumiem pat Golana tiešu līdzdalību viltojumu izgatavošanā.
2012.gadā tiesa, kopš prāvošanās sākuma aptaujājusi ap 100 liecinieku un lietā iekļāvusi apmēram 12 000 lappušu teksta, beidzot nolēma, ka nevienai no Golanam un otram, vēl neattaisnotajam apsūdzētajam izvirzītajām apsūdzībām nav pietiekama pamatojuma un viņi abi tika attaisnoti. Interesanti, ka viens no būtiskākajiem apstākļiem, uz ko balstoties tiesnesis noraidīja apsūdzību, bija atkārtotas ekspertīzes laikā kaulu kastei, iespējams, nodarītie bojājumi.
Skandalozo slavu iemantojušo ekspertīzi 2004.gada vasarā ar valsts Senlietu pārvaldes atļauju veica Izraēlas policijas ekspertīžu centrs. Tās ietvaros eksperts Jehuda Novoslaskis uzrakstu nokopēja, to atlejot ar sarkanu silikonu. "Es konstatēju, ka uzraksta pirmās daļas "Jakov bar Josef" iegravēšanā, atšķirībā no vārdiem "Jēzus brālis" ir izmantots cits instruments," - eksperts liecināja Jeruzālemes apgabala tiesā. Tomēr Novoslaska teiktais, lai arī saskanēja ar Senlietu pārvaldes ekspertu iepriekš izdarīto slēdzienu, tiesnesi tomēr nepārliecināja. Arī viena no Senlietu pārvaldes ekspertēm atzina, ka silikona atlējuma veikšana "piesārņojusi" akmens šķirstu. "Es apskatīju fotogrāfiju, kurā redzams, kas ar šķirstu noticis," - tiesai teica Orna Kohena. "Tas patiešām ir bojāts. Gadījumos, kad atlējumiem izmanto silikonu, jālieto kāda substance, kas atlejamā objekta virsmu atdala no silikona. Tas nepieciešams, jo silikons ir ļoti lipīgs un cieši sasaistās ar citiem materiāliem." "Pat, ja tur bija kāda patina, viss tagad ir norauts nost," - viņa rezumēja.
Ņemot vērā notikušo, tiesnesis Farkašs nolēma, ka ekspertīze tā vietā, lai palīdzētu apsūdzībai, faktiski ir darbojusies par labu Golanam. "Ir liela iespējamība," - viņš teica, "ka līdz ar silikona atlējumu ir tikuši noņemti nost arī citi materiāli, kas varēja būt uzrakstā (patina - red.)." "Kaulu kastes bojājums neļāva Golanam izmantot viņa nolīgtu ekspertu pakalpojumus, lai iesniegtu viedokli, kas varētu būt pretējs apsūdzētāja uzstādījumam." "Mēs izskatām krimināllietu (...) un mums ir jānosaka, cik pārliecinoši ir pierādījumi. Šajā situācijā, vadoties pēc likuma piemērošanas principiem (..) es uzskatu, ka silikona atlējuma izdarīšana ir nepamatoti atņēmusi Golanam aizstāvēšanās iespējas un tas pastiprina šaubas par viņam izvirzīto apvainojumu pamatojumu."
2013.gada decembrī, gadu pēc prāvas izbeigšanas, kaulu kaste ar strīdīgo uzrakstu tika atdota atpakaļ Golanam, kurš kaļķakmens šķirstu solīja kopā ar tiesas laikā izdarīto ekspertīžu slēdzieniem publiski izstādīt, lai zinātnieki un citi interesenti paši varētu spriest vai tajā patiešām atradušies Jēzus brāļa Jēkaba kauli.
Augšējais attēls: O.Golans pie kaulu kastes ar uzrakstu. Avots: blogspot.com.
Pirmo reizi publicēts 07.04.2014