Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Ceļi

Sauszemes un ūdens satiksmes trakti.

Vēsture. Eirāzijā regulāras satiksmes tīkls sāka veidoties V g.tk.pmē.
Jau senatnē satiksmes ceļu sistēmā bija apvienoti upju, jūras un sauszemes ceļi. Piemēram, III g.t.pmē. beigās izveidojās Dzintara ceļš, kas no Baltijas piekrastes veda caur Viduseiropu uz Dienvideiropu; Alvas ceļš veda no Kornvolas pussalas Anglijā uz Vidusjūras piekrasti.
Vēl II-I g.tk.pmē. sauszemes ceļi parasti bija bez seguma.
Eirāzijas dienviddaļā galveno ceļu tīkls nostabilizējās I g.tk.pmē. Šis ceļu tīkls nodrošināja tālus maiņas un tirdznieciskos sakarus. Piemēram, Lielais zīda ceļš, kas tika atklāts II gs.pmē., veda no Ķīnas uz Vidusāziju un Priekšāziju.
Senās Romas ceļu tīklu veidoja 372 ar akmens materiāliem un kaļķu javu nostiprināti gari ceļi, no kuriem 29 veda uz Romu. Pie romiešu ceļiem bija uzstādīti attāluma un ceļui krustojumu rādītāji. Ceļu segas kārtu kopējais biezums sasniedza 1 m. Ceļu platums parasti nodrošināja vienas ekipāžas pārvietošanos. Jātnieku kustībai bija paredzētas grunts nomales.
Amerikā ceļu tīkls veidojās I g.tk.pmē. Inku valstī - inku ceļi.
Latvijā iekšējie un ārējie sakari un reizē ar to arī ceļu tīkls intensīvi veidojies IX-XIII gs.. Galvenie ceļi: jūras ceļš gar Baltijas jūras krastiem, Daugavas un Lielupes ūdens ceļi. Ceļš gar Daugavas labo krastu, ceļš no Lietuvas caur Mežotni un Daugmali uz Salaspili, Rīgas-Pleskavas ceļš, kā arī ceļš no Prūsijas caur Kurzemi uz Daugavas grīvu.
Uz austrumiem no Latvijas, Senajā Krievzemē VIII-X laikā sāka. pastāvēja vairāki sauszemes un ūdens tirdzniecības ceļi. Vēlāk tur sāka veidoties ceļu tīkli, kas saistīja impērisko Maskavu ar tās iekarotajām malienām.
Sens tirdzniecības ūdensceļš no Skandināvijas veda uz Bizantiju IX-XII gs. - Ceļš no varjagiem uz grieķiem.  
1722.gadu uzskata par krievu ceļu tīkla sistemātiskas izbūves sākumu, kad ķeizara Pētera I valdīšanas laikā sāka būvēt Pēterpils-Maskavas grunts ceļu.
Pēc Romas impērijas sabrukuma ceļu būvdarbi Eiropā tika atsākti tikai XIII gs. un plašāk izvērsti XVII gs. sakarā ar regulāras pasta un pasažieru satiksmes organizēšanu.
XVIII gs. beigās un XIX gs. sākumā attīstītajās valstīs sāka intensīvi būvēt šosejas, bet XX gs,. 20.gados - autoceļus un automaģistrāles.
XIX gs. 2.pusē Latvijā sāka būvēt šosejas: izveidoja Rīgas-Jelgavas, Rīgas-Inčukalna-Ragankroga un Pleskavas-Rēzeknes-Daugavpils šosejas.

Eiropas ceļi.

     Goija ceļš. Le Pasage du Gois. Francija. Atrodas Burnjovas līcī un savieno Normutjonas salu ar piekrasti. Asfaltēts ceļš, kas braucams tikai dažas stundas bēguma laikā. 4 km garš. Pārējā laikā segts ar 4 m dziļu ūdeni.

Āzijas ceļi.
       Karakoruma augstkalnu ceļš. Iespējams, pats skaistākais ceļš uz Zemes, reizēm saukts par 8.pasaules brīnumu. Pats augstākais starptautiskās satiksmes ceļš pasaulē, atrodas 4,5 km augstumā. Savieno Pamira kalnus Ķīnā ar Karakoruma un Himalaju kalniem Pakistānā. Atrodas Hodžeratas pārejās.
      Karnālijas ceļš. Nepāla. ap 250 km garumā, ik gadus te iet bojā ap 50 cilvēku. Vietējiem tā savieno desmitiem vietējo ciemu un citas alternatīvas te nokļūt nav.
      Pasaku pļavas. Bīstams ceļš Palkistānā, Baltistānā. 16 km garumā. To ekspluatē vairākus simtus gadu. Vienā pusē klints siena, otrā - bezdibenis.

Omalas pāreja. Šis kalnu ceļš iekļauts pasaules 10 bīstamāko sarakstā.

Ziemeļamerikas ceļi. ASV ceļu klasika - US1, SR1, un US66.
      Daltonas ceļš. Aļaska. 666 km gara. Pa ceļam nav gandrīz nekādas civilizācijas - tikai dažas degvielas uzpildes stacijas un dažas apdzīvotas vietas.
US1 - sākas Kīvestā un beidzas pie ASV-Kanādas robežas Mei(?)nas pavalstī.

Ceļš līdz Saulei. Montanas pavalstī ASV, Ledāju nacionālajā parkā. 80 km garš ceļš izcirsts klintīs - dēvēts par Ceļu līdz saulei. Viens no skaistākajiem braucieniem pasaulē, arī bīstams. Īpaši skaists ir posms gar Raudošo sienu, kur pavasarī no klints gāžas ūdens straumes. Ceļš atvērts no maija līdz oktobrim, tas ved uz Logana pāreju.

12.lielceļš. Skaistāka satiksmes artērija ASV. Tā sākas Braisa knjona dabas prka austrumos un izmet 120 km loku pa roboto Kolorādas plakankalni, bet tad pa tā dēvētajām klinšu Lielajām kāpnēm nolaižas Lielajā kanjonā. Pa ceļam ir vecas apmetnes. 

24.ceļš. Route 24. Viens no ASV gleznainākajiem ceļiem.

66.ceļš. ASV. (US66) Esot leģendārs, savieno Čikāgu ar Losandželosu. Senākā šoseja, amerikāņi paši to sauc par "lielceļu māti." Oficiāli tas no 1985.gada ir izņemts no satiksmes un nav arī lielā daļā karšu - tādēļ daudzi posmi ir sliktā stāvoklī. Sākums Čikāgā un beigas Santamonikas piestātnē Kalifornijā.

101.ceļš. Gar Klusā okeāna piekrasti, ārkārtīgi skaista apkārtne.

Panamerikas šoseja. Sātana līkums (Curva del Diablo) Peru. Šis ceļa posms pazīstams kā viens no bīstamākajiem valstī galvenokārt vējaino apstākļu dēļ. Augstā krasta, kā arī paisuma dēļ arī glābšanas operācijas šajā vietā ir apgrūtinātas.

DN7C kalnu ceļš Rumānijā. To kā visgleznaināko atzinuši raidījuma Top Gear veidotāji. Šis kalnu serpantīns tika uzbūvēts XX g. 70.gadu pirmaā pusē militārām vajadzībām pēc Čaušesku rīkojuma. Pa to var braukt ar tankiem. Šis 90 km garais autoceļš, kura augstums pārsniedz 2000 m vjl., ir atvērts no jūnija līdz septembrim - pārējā laikā tas ir aizsnidzis.

      "Ceļš uz nekurieni." ASV, Ņūmeksika.
      "Atnācēju šoseja." ASV. Ceļš blakus "Zonai-51," kura tuvumā novēro NLO.
      Ceļš Muromcevas (Муромцево) tuvumā. Iespējams, ģeopatogēna zona, Krievija, Omskas apgabals.
      Dong Van-Meo Vac. Gleznainākais ceļš Indoķīnas reģionā, kas paver elpu aizraujošus skatus ar klinšu kalniem, dziļu kanjonu un šauru aizu, ko mēdz dēvēt par Aizas vārtiem.      

Dienvidamerikas ceļi.
      Septiņu ezeru maršruts. Patagonija. Tiek dēvēts par vienu no ainaviskākajiem Argentīnā, ir līkumains ceļš, kas vijas gar brīnišķīgiem ezeriem, kalnu ainavām un gleznainām pilsētām. Visbiežāk šo ceļu tūristi veic, braucot mašīnā, taču tas piemērots arī velo braucējiem.
      Velna ceļš, Bolīvijas. Bolīvija, saukts par bīstamāko celu pasaulē.

Ziemeļamerikas ceļi.
      Velna ceļš, ASV. Cits nosaukums - Melnā spoka ceļš. ASV. Iespējama anomāla vieta, kur parādās spokains 1930.gadu limuzīns.
      Nāves ceļš. Krievija, Maskavas apgabals.
      Sievasmātes mēle. (Тещин Язык, дорога у Весточки) Krievija, Sahalīna.      
      Icefield Parkway. Kanāda, Alberta. To pamatoti uzskata par vienu no planētas gleznainākajiem ceļiem.          

Austrāijas un Okeānijas ceļi.
      Lielais okeāna ceļš. Austrālija. Viens no skaistākajiem un iespaidīgākajiem ceļiem pasaulē - ainavas Divpadsmit apustuļi, Londonas arka u.c.
      Kapteiņa Kuka ceļš. Captain Cook Highway.

Ceļu muzeji.
Latvijas Ceļu muzejs. Viens no senākajiem ceļu muzejiem Eiropā, dibināts 1976.gadā pēc ceļu nozares speciālista H.Sviķa iniciatīvas ar Latvijas PSR toreizējā Autotransporta un šoseju ministra E.Slēdes atbalstu. Sākumā atradās Ogrē, bet tagad pārcelts uz Šlokenbekas muižu.