Olantaitamba
Senpilsēta mūsdienu Peru ar īpaši pārsteidzošiem megalītiskajiem kārtojumiem.
Nosaukums. „Olantaja atpūtas vieta.” Inku varonis Olantajs šeit gatavojās atvairīt spāņu uzbrukumu.
Pēc citas versijas gan nosaukums nācis no idiāņu "Romeo un Džuljetas" tipa stāsta. Kāds karavadonis vārdā Olantajs iemīlējis Inkas Pačakuti meitu, un tā viņu. Tomēr laulība nav bijusi iespējama, jo Olantajs bijis vienkāršas izcelsmes. Tad viņš pacēlis sacelšanos un karojis pret Inku impērijas karaspēku 10 gadus, kamēr panācis savu, apprecējis mīļoto meiteni, kas viņam dzemdējusi meitu. Galvenie šī stāsta notikumi risinājušies šeit, tapēc pilsētiņa arī nosaukta šī varoņa vārdā.
Šis mīlas stāsts bija saglabājies indiāņu folklorā, XVIII gs. par to iestudēja lugu teātrī un tagad to zina katrs indiāņu skolnieks.
Atrašanās vieta. Olantaitambas pilsētas drupas atrodas Peru, 30 km uz ZR no Kuskas, tikai 50 km attālumā no Mačupikčas un 60 jūdzes uz ZR no Saksavamānas. Koordinātes - 13о16’ dienvidu platuma, 72о16’ rieteņu garuma.
Stāvā kalna pakājē, vietā, kur satek upes – Urubamba-Vilkanota (nes ūdeņus no Inku Svētās ielejas) un Patakanča, atrodas ciemats. 2700 m vjl.
Vēsture. Šīs senpilsētas izcelsme un īstenā vēsture ir mums pilnīgi nezināma.
Pēc tradicionāla un izplatīta akadēmisko vēsturnieku uzskata Olantaitambas citadeles celtniecība sākta ap 1460.gadu inkas Pačakuteka valdīšanas laikā - bijis inku cietoksnis, arī svētnīca. Galvenā celtniecība gan notikusi nākamā inkas - Manko Kapaka valdīšanas laikā.
Tomēr jaunākie pētījumi datējumu atvirza aizvien tālāk pagātnē. Nostiprinās viedoklis, ka sākotnējo Olantaitambas iekārtojumu nav veidojuši inki, bet gan kāda x-kultūra, kura pastāvējusi Peru pirms inkiem. Arheologiem nav nekas zināms par kompleksa cēlājiem, kas pazūd pagātnes dzīlēs. Lai arī kas bijuši Olantaitambas celtnieki, viņi acīmredzot mums nezināmu iemeslu dēļ pārtraukuši būvdarbus.
Garsilasio de la Vega savā hronikā apraksta gadījumu, kad valdošais Inka vēlējies pārvietot vienu no "nogurušajiem akmeņiem." Šim mērķim viņš savācis 20 000 cilvēku, bet eksperiments beidzies nelāgi. Kalnā vilktais akmens sācis ripot lejā un nogalinājis vairākus tūkstošus strādnieku.
Akadēmiskā vēsture gan uzskata, ka celtniecība pārtraukta tieši konkistadoru iebrukuma dēļ. Bez tam postījumus senpilsētā tāpat veikuši spāņi, cīnoties pret elkdievības izpausmēm.
Konkistas laikā 1536.gada vasarā spāņi Olantaitambā cieta smagu sakāvi. Kad Pizaro spēki devās uzbrukumā kalna gala esošajam cietoksnim, indiāņi no apkārtējām klintīm apbēra spāņus ar akmeņu un bultu krusu. Turklāt indiāņi izmainīja Patakančas upes (visai strauja Urubambas pieteka) straumes tecējumu un nopludināja pieejas cietoksnim. Tādejādi Pizaro, pēc divu dienu sīvām kaujām bija spiests atkāpties no cietokšņa, ciešot visai prāvus zaudējumus.
Galu galā spāņiem tā arī vairs nebija vajadzības ieņemt šo masīvo kalnu cietoksni, jo konkistas laikā indiāņi to pameta paši.
Tomēr šai vietai piemīt kāds svarīgums. Vai gan citādi XX gs. otrajā pusē neformālā sapulcē šeit savākušies dažādu valstu indiāņi būtu pasludinājuši Olantaitambu par vispasaules indiāņu galvaspilsētu.
Alternatīvo vēsturnieku viedoklis. Nakādi spāņi kompleksu nav postījuši. To radījusi sena augstu tehnoloģiju civilizācija. Postījumus pilsētai nodarījuši milzīgi plūdi daudzus tūkstošus gadu atpakaļ. Pec tam atnākušie inki pilsētu atrada izpostītu un pamestu, kā mācē'juši restaurējuši, un tāda tā nonākusi līdz mūsdienām. Senpilsētu vajadzētu pētīt no šādas hipotēzes viedokļa, bet tam pretojas akadēmiskā zinātne.
Arhitektūra. Olantaitamba ir milzīgs megalītisks komplekss. Tā arhitektūrā var atšķirt inku stilu no megalītiskā stila, kas pieder Olantaitambas senākajam periodam. Senākās Olantaitambas stils līdzinās Tiavanakas daļas Pumapunkas stilam.
No neiela četrstūraina laukuma, ko ietver māla ķieģeļu ēkas, pa augšupejošām kalnu nogāzēm ved iespaidīgas terašu virknes. Galvenā Olantaitambas arheoloģiskā zona atrodas virs terasēm uz rieteņiem no laukuma.
Megalītiskas celtniecības spilgts piemērs ir seši milzīgi granīta monolīti uz tempļa augšējās terases. Monolīti sver līdz pat 50 tonnām. Šie granīta monolīti iegūti akmeņlauztuvēs, kas atrodas ielejas otrā pusē augstu kalna nogāzē.
Akmeņlauztuves no Olantaitambas atrodas 4 km attālumā. Tomēr nav zināms monolītu transportēšanas veids, jo līdz pat 50 tonnām smagie akmens milzeņi bija jānogādā ielejā, tad jāpārved straujai upei un visbeidzot ielejas otrā pusē pāri citām tempļa terasēm bija jāuzvelk uz augšējās. Šie megalīti veido celtnes vecāko daļu.
Daudzas būves ir veidotas no poligonāliem blokiem, kas ir pat 300 t svarā. Ļoti labi salaisti kopā, starp tiem nevar iebāzt plānu asmeni. Milzīgā monolītā izcirsti vārti.
Inki apkārt megalītiskajai celtnei ir uzcēluši jaunākus mūrus, kas izpildīti inkiem raksturīgā akmens atlūzu mūrēšanas tehnikā. Ceļā no akmeņlauztuvēm uz templi ielejā atrodas tā sauktie "nogurušie akmeņi." Tie ir līdz pat 7 m gari monolīti, kas neapšaubāmi bija paredzēti transportēšanai uz Olantaitambu. "Nogurušie akmeņi" ir tik smagi, ka zem sava milzīgā svara ir daļēji iegrimuši zemē. Inki vēlāk šos monolītus nav spējuši izkustināt no vietas. Viņiem nācās turpināt darbu Olantaitambā daudz mazākās dimensijās.
Aplūkojamie objekti.
Citadele. Atrodas klints izvirzījumā starp divu upju ielejām un paceļas virs tam par veseliem 60 metriem. Klints izvirzījumam ir gandrīz vertikālas nogāzes, tāpēc cietoksnis ir viegli aizsargājams. 1536.gada vasarā to neveiksmīgi mēgināja ieņemt Pizaro konkistadori.
Citadeles sienas ir pārsteidzošs un fantastisks megalītiskās kultūras piemērs - Saules svētnīca, kādu pasaulē nav daudz.
Vēsturnieki uzskata, ka cietokšņa autori ir inki, kas Citadeles būvniecību netika pabeiguši spāņu iebrukuma dēļ. Par to liecinot lielie akmens bloki, kas nekārtībā guļ kompleksa teritorijā. Te nu gan vērā ņemama arī būtu hipotēze par to, ka šie bloki ir drupas, kas radušās lielas kataklizmas rezultātā.
Desmit nišu svētnīca. Nosaukums no celtnes iekšējās sienas ar 10 trapeces formas nišām.
Tagad no svētnīcas saglabājusies tikai iekšējā siena ar 10 nišām un klasiskas trapeces formas durvis. Šī siena turpinās ārpus nosacītajām svētnīcas robežām un veido kārtējo terašu virknes pakāpi - tā veidota 3 dažādos akmeņs kārtojumu veidos:
1) striktu ģeometrisku formu akmens bloki ar perfektām salaidumu vietām un nogludinātu ārējo virsmu;
2) vidēju izmēru akmens bloki ar poligonālām salaidumu līnijām un nenogludinātu ārējo virsmu;
3) milzīgu, vairāk kā 4 m augstu vertikālu akmens bluķu siena ar vertikālām salaidumu vietām, kurās iemontētas garas un šauras akmens šlices - pārsteidzošākā vieta visā kompleksā.
Akmens kārtojums ir pārtraukts tikai vienā vietā, veidojot tā sauktos "nepabeigtos vārtus," kas ved uz "svēto zonu" - tā nosēta ar lieliem blukiem un to atlūzām.
Celtnei bijusi arī otra (ārējā) siena ar divām akmens rindām biezumā, kas sagruvusi. Vairāki akmens bloki no tās guļ lejā uz zemāk esošām terasēm. Šī situācija liecina nevis par nepabeigtu celtniecību, bet drīzāk gan par gatavu, bet sagrautu celtni. Ja celtni būtu postījusi cilvēki, tad izlauztie akmens bloki visticamāk gulētu izpostītās sienas pakājē, kur ir vairākus metrus (gandrīz 2 m?) plata josla. Tomēr nē, tie ripojuši lejup, tātad būtu izlauzti, pēc tam nesti līdz malai un tad ripināti. No loģikas viedokļa - pilnīgi bezjēdzīgs darbs. Bez tam tas būtu jāpaveic tikai ar rokām, jo zirgi terasēs strādāt nevarētu. Arī celtniecības materiāls spāņiem nebija vajadzīgs, jo uz daudzām terasēm joprojām atrodas daudz apstrādātu kvadru, kā arī jau esošu būvju.
Ūdens kā katastrofas iemesls. Aplūkojot kompleksu kopmā, var pamanīt, ka tam cauri gandrīz pa diagonāli stiepjas tāda kā "ieplaka." Tā sākas augšā no Saules svētnīcas laukumiņa, tad iet tālāk gandrīz vai taisni caur laukumiņa stūri un priekšējo sieniņu, caur augšējās terases vietu, kurā skaidri vērojami postījumi. Tālāk tā iet gar megalītisku sienu ar trim akmeņu kārtošanas veidiem, paplašinoties gandrīz visā tās garumā: no saglabājušās durvju ailes līdz "nepabeigtajiem vārtiem" utt.
Tā varēja uzvesties tikai ūdens straume, kas kā skaidas izmētājusi (bet varbūt nogrūdusi lejā akmeņus no Saules svētnīcas laukumiņa!) milzīgus akmens blokus "svētajā zonā." Straume izskalojusi Saules svētnīcas terases sienu pie "svētās zonas," pat "aiznesusi" vienu no megalītiem pa šo izskalojumu gandrīz līdz 3 veidu akmens kārtojumu sienai. Tad tā gāzusies pār Desmit nišu svētnīcu. Svētnīcas mugurējā siena bija klints piesegta, tā izturēja, bet ārējā siena sabruka un tās akmeņi nogāzās uz apakšējās terases (daži vēl lejāk). Pašas lejāk esošās terases izturējušas ūdens straumes spiedienu, jo tās skāra tika plūsmas apakšējā daļa, tomēr uz bijušo kataklizmu terasēs norāda tur esošās dzegas - tādas vispār reģionam nav raksturīgas, jo terases šeit ir līdzenas un bez augstumu izmaiņām. Kaimiņu terašu rinda palikusi neskart, jo to aizsargājis kalns. Bez tam, daļai Desmit nišu svētnīcas ārējās sienas akmeņiem vajadzētu atrasties pašā lejā - arī tas ir redzams. Ūdens straume visai labi izskaidrotu seno notikumu gaitu.
Starp kritušajiem akmeņiem ir arī kāds visai interesants monolīts, kas tīri labi būtu varējis kalpot par "nepabeigto vārtu" augšējo stenderi pirms katastrofas, proti, tad vārti bijuši itin "pabeigti."
Skaidrojums visai interesants tomēr paliek galvenais jautājums - kur gan tik augstu kalnos varētu būt radusies tāda varena ūdens straume? Tādā augstumā nav ūdeņiem bagātu upju, nav arī augstu virsotņu ar vareniem ledājiem. Varbūt straume nav nākusi tieši no augšas?
Šai vietā Inku svētā ieleja orientēta austreņu-rieteņu virzienā, tātad tai pat virzienā, kādā darbojusies hipotētiskā ūdens straume. Varētu pieņemt, ka senajā notikumā vainojama Urubambas upe, kas te ējusi pa ieleju un piepeši kļuvusi ūdeņiem neticami bagāta. Tomēr Urubamba tek no austreņiem uz rieteņiem, bet ūdens straume bijusi vērta tieši pretējā virzienā. Tā nu mums kā katastrofas vaininieki jāatmet ne tikai spāņi, bet arī Urubamba.
Bet ja nu šī katastrofa ir t.s. Lielo plūdu radīta? saskaņā ar kādu no daudzajām versijām, Plūdus izraisījis liels meteors, kas nokritis tagadējās Filipīnu jūras rajonā. Gigantisks cunami vēlies pa Kluso okeānu, sasniedzis Dienvidameriku un vai varējis sasniegt Olantaitambu? Starp to un Kluso okeānu taču atrodas vairāk kā 5 km augstu sniegotu kalnu virtene!
Iespējams, cunami tiešām varēja atvalties līdz Dienvidamerikas krastiem. Ūdenim nebūt nebija nepieciešams pievārēt augstus kalnus, pietiekami tam bija ar lielu spēku ieplūst šķirbās starp tiem un viena no tādām "sķirbām" bija Urubambas gultne. Tā kā pilsētas iznīcināšana nav bijusi pilnīga, tad, iespējams, ir bijis tieši tā un ūdens "plunkšķis" sasniedzis senpilsētu jau neesot vairs pašā "spēka briedumā."
Hronoloģiski tas gan būtu noticis (ja vispār ir noticis!) vairākus tūkstošus gadu pirms Inku civilizācijas parādīšanās. Inki saņēmuši Olainantambas pirmsplūdu (burtiskā nozīmē!) drupas mantojumā, un, novērtējuši vietas stratēģiskumu, paši mazliet te pabūvējās ar primitīvākām celtniecības metodēm. Tam par labu varētu liecināt tas, ka inku primitīvo būvju bojājumi te nav novērojami. Tiesa gan, visdrīzāk jau inki ir mēģinājuši atjaunot kaut ko arī no senajām būvēm senajā stilā, un arī tas te ir novērojams.
Pirmkārt, inki daļēji atjaunojuši sabrukušos terašu iecirkņus zem Desmit nišu svētnīcas, par to liecina (kā?) tagadējā terašu forma. Vēl - gandrīz pašā "svētās zonas" malā atrodas megalītisks bloks, tas novietots slīpā laukumiņā no mazām šķembām. Domājams, ka to ir mēģināts novietot horizontāli blakus esošā vietā. par to, ka inki patiesi to mēģinājuši darīt, liecina divi citi tādi bloki, kas vietā ir novietoti un šo akmeni bija paredzēts iedabūt vietā jau starp diviem esošajiem tādiem pašiem - tā taču tomēr nebūvē, jo akmeņus efektīvāk un ērtāk ir likt vienu aiz otra pēc kārtas. Vēl uz inku pūliņiem norāda arī tas, ka bloks atrodas nevis karjera pusē, bet tieši pretējā - diezin vai inki tērētu spēkus nesot šo lielakmeni riņķī. Kamdēļ inki darbu pārtraukuši un šo akmeni vietā nav ielikuši, mēs varam tikai minēt. Varbūt vienkārši nespēja...
Saules svētnīca. Vispārsteidzošākais megalītiskā akmens kārtojuma piemērs senpilsētā. Atrodas t.s. "svētajā zonā." Saglabājies ir tikai iespējamais Saules svētnīcas pamats - klints izcilnis, kas ierāmēts ar rozā porfīra akmens bluķiem. Pazīstamākā ir dienvidu siena, kas sastāv no 6 milzīgiem vertikāliem (vairāk kā 4 m augstumā) akmens bluķiem ar šaurām akmens šlicēm salaidumu vietās.
Saules svētnīcā atrodams tāds akmeņu kārtojums, kas vispār nav raksturīgs megalītiskajai celtniecībai reģionā - starp milzīgiem akmens bluķiem ir aptuveni 10 vai mazliet vairāk cm platas "šķirbas," kas ārkārtīgi precīzi aizpildītas ar akmens "šlicēm" (garenas formas akmens strēlēm). Lai gan milzīgos akmeņus būtu iespējams salaist kopā cieši pašus, ir ticis izvēlēts šāds megalītiskās celtniecības paņēmiens, kāds nav apskatāms nekur citur Dienvidamerikā un arī pasaulē.
"Haltūras" tipa megalītika vērojama Saules svētnīcas sānu sienā austreņu pusē, kur spraugas starp megalītiem aizpildītas pavisam pavirši.
Izmētātos akmens blokus skaidro ar pēkšņi pārtraukto būvniecību.
Plūdu katastrofa Saules svētnīcā. Pār svētnīcu plūstošā straume varēja izpostīt sienas ap svētnīcas klints laukumiņu. Tikai milzīgais svētnīcas akmens bloku svars paglāba tos no tā, lai tie netiktu straumes aiznesti prom lejup pa kalna nogāzi. Tie tikai nogāzās kā domino kauliņi uz dažādām pusēm no svētnīcas laukuma. Gan saņemtās ūdens kinētiskās enerģijas, gan vienkārši gāžoties, bloki nedaudz nobīdījās krišanas virzienā - nedaudz, bet tomēr. Bez tam jāņem vērā, ka tābrīža krišana nenotika uz sausa pamata, bet gan slapja, tādēļ vērā būtu ņemama arī slīdēšana, kas nobīdi pastiprināja. Ja pēc tāda notikuma mēģināja blokus atkal novietot vertikāli, tad tie nostājās nevis iepriekšējā vietā, bet gan tagad apzīmēja palielinātu perimetru un starp tiem bija spraugas (iespējams, agrāk tie bija cieši kopā). Tādas spraugas pilnīgi nav raksturīgas Dienvidamerikas megalītiskajai akmeņu celtniecībai (arī citur pasaulē!). Lai novērstu šādu situāciju, senie restauratori, iespējams, tad nu arī ielaiduši spraugās slaidas akmens šlices. 6 dienvidu sienas bloku bija smagi, novirze neliela un šlices tādēļ visai šauras.
Citādi bija ar sānu (austreņu) sienu, kuras bloki bija daudz mazāki, novirze daudz lielāka un spraugas platākas.
Svētnīcas laukumiņa perimetra palielināšanos veicināja arī tas, ka ūens straume daļēji sagrāva arī pašu klinšu laukumiņu: pēs plūdiem vertikālās sānu sienas pārvērtās par slīpām nogāzēm, jo daļa laukumiņa iežu tika noskaloti lejup - tas palielināja laukumiņa pamata perimetru. Tieši tādu nelielu slīpumu mēs arī redzam 6 lielajiem svētnīcas dienvidu sienas akmeņiem.
Tātad - plūdu sekas inki likvidēja, nostādot stateniski (tomēr mazliet slīpi!) 6 lielos akmens blokus dienvidu sienā. To bija iespējams izarīt ar visai primitīvām metodēm. Tomēr novietot tos precīzi iepriekšējās vietās inki nespēja, megalīti tika slīpi pieslieti noskalotajai sānu sienai tā, kā viņi paši nostājās. Tā kā slīpajiem blokiem ar pamatu radās leņķa formas sprauga, tad to inki aizpildija ar sīkiem akmeņiem un arī dažiem lielākiem blokiem.
Tādejādi izveidojies tāds neparasts megalītu kārtojums, kādu līdzīgu nevar novērot nekur citur Dienvidamerikā.
Dzīvojamais komplekss. Uz rieteņiem un ziemeļiem no tā atrodas 3 m augsta aizsardzības siena. Augstmaņu mājas celtas visai primitīvā manierē. Pat, ja pieņem, ka tās nav augstmaņu mājas, tad kādēļ gan vienkāršie ļauži būtu izmitināti pilsētas centrā, pie tam augstāk par Saules svētnīcu? Un kur tad ir augstmaņu mītnes?
Vēl ļoti daudz objektu - no neciliem līdz izciliem.
Virakočas seja. Virakočas akmens seja virs Olantaitambo ir inku leģendas daļa: viņa izskats demonstrē, ka dievs radītājs vēl tagad vēro paša radītos cilvēkus. Tur ir vēl vairāk grupējumu: brāļi Salazari konstatējuši, ka ielejā zem Olantaitambas pirmais saullēkta stars krīt uz tā dēvēto Pacaritanpu („Rīta blāzmas māju”), kur dievi kļuva par „Dievu.” Šī struktūra ir grūti identificējama. Pirmajā acu uzmetienā, tur nav redzams nekas cits kā tikai apstrādāts lauks. Bet otrajā acu uzmetienā atklājās, ka viss lauks attēlo gigantisku piramīdu: vieta, kur saules stars sasniedz zemi ir skaidri iezīmēta struktūrā.
Kačikatas akmenslauztuve. Atrodas 6 km otrā Urubambas upes pusē un gandrīz 900 m augstāk nekā Olantaitamba un šeit iegūti akmeņi pilsētas būvniecībai.
Olantaitambas megalīti.
Akmens apstrāde. Senpilsētas Citadeles sienas veidotas no izcili labi apstrādātiem akmens blokiem pat vairāku desmitu tonnu svarā. Bloku savstarpējie salaidumi ir ārkārtīgi precīzi, starp tiem nav iespējams iebāzt plānu naža asmeni. Vēl apbrīnojamāk tas ir tādēļ, ka akmeņi nav taisnstūra formas, bet gan daudzvirsmu, pie tam tās vērstas visdažādākajos leņķos.
Vislielākie akmens bloki apjož centrālo platformu un ir vairāk kā 4 m augsti.
Akmeņu pārvietošana. Lieli akmeņi novietoti dažādās grūti pieejamās vietās, kas liecina, ka liela smaguma objektu pārvietošana senajiem meistariem nav bijusi nepārvarama tehniska problēma.
Literatūrā tiek norādīts, ka ir zināma vieta, kur pilsētas celtnieki ņemuši akmeņus. Tā ir kāda nogāze kalnam, kas atrodas mazuliet uz leju pa Urubambas upi tās pretējā krastā. Akmenslauztuves no pilsētas neatrodas tālu: taisnā līnijā tie būtu kādi 4-5 km, pa ieleju kādi 8 km. Visdrīzāk tās patiesi arī ir akmenslauztuves, jo gar ceļa malām ir redzami apstrādāti akmens bloki, it kā gatavi transportēšanai, tomēr visi nelielu izmēru. Sastopami pie ceļa uz akmenslauztuvēm arī lielāki akmeņi, kurus te sauca par "Nogurušajiem akmeņiem." Tie ir ap 60 tonnu svarā un arī vēl lielāki. Viens no tādiem Nogurušajiem akmeņiem atrodas daļēji uz ceļa, un vietējie nav spējuši to aizvākt. Vēl divi citi "nogurušie" atrodas Olainantambas ciemā starp mājelēm.
Paliek atklāts jautājums par akmeņu pārvietošanu. Vēsturnieku hipotēze par velšanu ar akmens vai koka veltņiem arī ir apšaubāma, jo tiem var ieteikt pašiem to izdarīt pa 40-60 grādu stāvam nogāzēm. Tatad, iespejams, pa stāvām nogāzēm akmeņi ripināti, pa lēzenākām - velti. Vēl tie bija jadabū pari Urubambas upei, kas ir visai strauja. Attiecīgos gadalaikos tā var izplesties pat 1 km platumā pa ieleju.
Lai gan pasākums varbūt arī neliektos tika apgrūtinošs, tomēr jāatceras, ka viss tas noticis vairāk kā 3 km augstumā, kur jau var sākt sajust skābekļa nepietiekamību. Uz pašu akmenslauztuves vietu jauzkāpj vēl 800 m.
Žēl, bet laikam neviens interesents nav mēginājis piepacelt nevienu no "nogurušajiem akmeņiem," lai pārliecinātos, vai ta apakšā nav saglabājusies akmens rullīši vai koka veltņu pēdas. Tas tomēr būtu reāla iespēja noskaidrot ko vairāk par akmeņu pārvietošanas metodēm. Eksperimentam pietiktu ar pāris svirām un parastu domkratu.
XX gs. beigās interesenti spēja pa raktuvju ceļu aiztransportēt akmens bloku, vienīgi žēl - tikai dažas tonnas smagu. Pie tam lejā jau dabūja, arī pāri upei dabūja, bet kalnā vairs neuzripināja un ar to eksperiments beidzās.
Materiāls. Rozā partīrs, pelēkais granīts.
Atradumi.
Kāpņu simbols. Vairāki tādi ir uz Saules svētnīcas milzīgajiem vertikālajiem blokiem.
T veida izgriezums – atrasts vienā blokā. Domājams tā paredzēta vara stiprinājuma skavai, kādas bijušas Tiavanakā un Saksavamanā.
Nogurušie akmeņi. Ar šādu nosaukumu Dienvidamerikas megalītu apgabalos tiek apzīmēti visai lieli mākslīgi apstrādāti akmens bloki, kas tā arī nav nogadāti celtnēs pēc piederības, bet nezināmu iemeslu dēļ pamesti pa ceļam uz būvi. Arī Olaintaitambā un tās apkārtnē ir šādi akmeņi.
Hipotēzes.
Iespējams, Bālbekas analogs Dienvidamerikā.
Citadele nav vis nepabeigta, bet gan daļēji sabrukusi lielas katastrofas rezultātā. Pie tam ta varētu nebūt arī zemestrīce, jo tās rezultātā veidojas drupu kaudzes. Olaintaitambā turpretim - akmens bloki ir liela spēka izsvaidīti, kā sprādzienā, vai trieciena vilnī. Pie tam kopš spāņu ienākšanas rajonā bijušas 3 spēcīgas un desmitiem mazāk spēcīgas zemestrīces, kas nekādu ļaunumu pilsētas megalītiem nav nodarījušas. Lai tādā veidā izpostītu pilsētu, būtu nepieciešams spēks, kas daudztonnīgos akmens bluķus spētu pārvietot vairakus desmitus metru pa horizontāli. Tādu spēku varētu radīt, piemēram, lielas ūdens masas.
Tādejādi izteikta hipotēze, ka pilsēta izpostīta lielu plūdu rezultātā. Šai versijai par labu liecina arī tas, ka visi apkārtnes kalni ir pilni ar jūras gliemežvākiem. Daži vērīgāki pētnieki pat saskatījuši liela ūdens radītus izskalojumus senpilsētas kompleksa virsotnē. Tāpat par nāvējošo ūdens spēku liecina akmens bloki, kas iestiguši zemē ūdeņu tecēšanas virzienā.
Ūdens straume nākusi no Urubambas upes ielejas aiz kompleksa un savā ceļā sastapusi akmens izvirzījumu - Olaintaitambas pilsētu. Ūdens straume pāršļācās tam pāri slīpi attiecībā pret Saules tempļa platformu un pirmo savā ceļā noslaucījusi to gandrīz pilnībā. Ar šīs celtnes blokiem piemētāta visa senpilsēta. Izturējis (varbūt arī nav izturējis, bet restaurēts!) tikai fragments no milzīgajiem vairāk kā 4 m augstajiem platformas apšuvuma blokiem.
Pārvēlies pari centrālajai Saules tempļa platformai, ūdens gāzās uz Desmit nišu templi. Tā mugurējā siena atradās klints aizsardzība, bet priekšējā sabruka pilnīgi un arī tās bloki mētājas lejā. Interesanti, ka krītošie bloki ļoti loģiskā kārtā bojāja nevis pirmās terases, bet gan visvairāk tieši pašu apakšējo un tālāko, kuras malās izsisti vareni robi. Šeit viss noticis pēc ūdens kustības fizikālajiem likumiem.
Cita ūdens straume noslaucīja megalītisko vārtu pārsegus un visu, kas atradās virs tiem.
Interesanti, ka Urubambas upe šai vietā tek no austreņiem uz rieteņiem, bet baismīgā ūdens straume nākusi pretējā virzienā. Upe, tātad, pati nevarētu būt vainojama šai katastrofā, bet to varētu būt izraisījušas tās katastrofālās izmaiņas, kuras pieņemts apzmēt par Lielajiem plūdiem.
Protams, katastrofas izmēri izbrīna, jo Olaintaitamba atrodas 2800 m augstumā vjl. un taisnā virzienā līdz Klusajam okeānam ir 400 km. Iespējams, kāds pamatīgs cunami to varētu sasniegt.
Interesanti, ka tālāk pa Urubambas tecējumu atrodas Pisakas senpilsēta. Tā atrodas augstāk nekā Olantaitamba un tāda rakstura postījumu pēdas tajā nav konstatētas.
Saites.
Nogurušie akmeņi.
Peru.