Piramīdu teksti
Vissenākie līdz mūsdienām saglabājušies senēģiptiešu rakstu avoti no Vecās valsts laikiem, kas stāsta par seno ēģiptiešu reliģiskajiem priekšstatiem - Ozīrisa kultu, uzieti V dinastijas pēdējā faraona Unasa piramīdā, kā arī citās V un VI dinastijas faraonu piramīdās.
Atrašana un izpēte. Pašu pirmo Piramīdu tekstu uzgāja Maspero 1880.gadā faraona Pepi I kapenē. Tie ir Vecās valsts laika hieroglifiskie teksti, kuri atrasti iegravēti uz sienām agrīno Senās Ēģiptes piramīdu kapeņu iekšpusē Sakārā. Tie bijuši gan apglabāšanas kamerās, gan arī vestibilos un gaiteņos. Tos datē apmēram ar V un VI dinastijas laiku, t.i. ar 2350.–2175.g.pmē. Tekstu nebija nevienā no Gīzas piramīdām, kā arī agrīnajās Sakāras piramīdās. Senākie teksti tika atrasti faraona Unasa piramīdā ap 2350.g.pmē. pašās V dinastijas beigās. Tālāk šie teksti ir visās V un VI dinastijas piramīdās, piemēram, Teti, Pepi I, Merenra, un Pepi II piramīdās. Tādi teksti atrasti arī ķēniņieņu un augstmaņu kapenēs.
Tekstu vecums. Tie ir vissenākie senēģiptiešu rakstu avoti un vieni no senākajiem rakstiem uz Zemes. Pašu “Piramīdu tekstu” saturs ir vēl daudz vecāks - ar lielu ticamības pakāpi var uzskatīt, ka teksti tapuši vēl agrāk – ap 3000.g.pmē.
Vidējās valsts laikā Piramīdu teksti tika papildināti ar uzrakstiem sarkofāgu iekšpusē – tie iegva Sarkofāgu tekstu nosaukumu. Pieļauj, ka sākotnēji “Piramīdu teksti” bija pierakstīti uz papirusa un nolikti piramīdās, bet dažādu iemeslu dēļ nav saglabājušies līdz mūsdienām – vai nu tos paņēma laupītāji vai tie vienkārši tika iznīcināti.
Tulkojums. Pirmo pilno tulkojumu kādā citā valodā (angliski!) veicis Samuels Merkers 1952.gadā. Merkera tulkojumam sekoja R.O.Faulknera tulkojums 1969.gadā, kurš šodien arī tiek atzīts par standartu.
Saturs. Šie uzraksti ir buramvārdi, kuru mērķis ir sargāt mirušos valdniekus vai valdnieces to ceļojumā uz mirušo valstību kā arī sagatavot tos sagaidāmajam. Tādējādi tie ir ļoti sarežģītu instrukciju un aprakstu sakopojums. Arī vēlākie „Sarkofāgu teksti” un „Mirušo grāmata” būtībā runā par to pašu – kā bez grūtībām pāriet mirušo pasaulē, kā „atdzimt” pēcnāves eksistencē. Buramvārdi palīdzēs aizsargāties pret daudzajām briesmām šai ceļā.
Lai gan paši agrākie šo tekstu piemēri nāk no V dinastijas beigām, tie satur tādus materiālus kas attiecas uz Pirmsinastiskā perioda mirušo glabāšanas praksi, tātad vēl pirms 3100.g.pmē. Teksti atspoguļo ticību dvēseles aiziešanai astrālajā pasaulē pēc nāves un dzīvošanu piepolāro zvaigžņu apgabalā.
Tekstu autors. Uzskata, ka tas nebija Unass un tā priesteri, bet tam ir dievišķais autors – Tots. Tota kultūras centrs atradās Hemenu (vēlākā Hermopole), kurā atrasta lielākā apbedīšanas tekstu daļa. „Pirmīdu teksti” tika papildināti un pārveidoti tādejādi radot „Sarkofāgu tekstus,” bet pēcāk tie izvērtās par „Dienā izejamo grāmatu,” kas vairāk pazīstama ar nosaukumu „Mirušo grāmata.”
Piramīdu tekstu saraksts (atvainojiet - angļu valodā):
1. Nut and the Deceased King, Utterances 1-11
2. Ritual of Bodily Restoration of the Deceased, and Offerings, Utterances 12-203
3. A Group of Prayers And Charms, Utterances 204-212
4. A Series of Old Heliopolitan Texts Partly Osirianized, Utterances 213-222
5. The Deceased King Receives Offerings and is Re-Established in His Functions and Possessions, Utterances 223-225
6. Mostly Serpent Charms, Utterances 226-243
7. The Deceased King Arrives in Heaven Where He is Established, Utterances 244-259
8. The Deceased King Triumphs Over His Enemies and is Recognized by the Gods, Utterances 260-262
9. Means Whereby the Deceased King Reaches Heaven, Utterances 263-271
10. The Deceased King in Heaven, Utterances 272-274.
11. Charms, Utterances 275-299
12. The Ferryman and the Deceased King's Ascension, Utterances 300-311
13. A Series of Five Charms, Utterances 312-316
14. Miscellaneous Utterances on the Career of the Deceased King in the Hereafter, 317-337
15. Offerings for the Deceased King, Utterances 338-349
16. Miscellaneous Utterances on the Hereafter, 350-374
17. Conjurations and Charms, Utterances 375-400
18. Utterances Concerning Well-Being, Especially Food and Clothes, 401-426
19. In Praise of Nut, Utterances 427-435
20. Miscellaneous Texts--Some Largely Osirian, Utterances 436-442
21. Second Series in Praise of Nut, Utterances 443-452
22. A Miscellaneous Group, Utterances 453-486
23. A Series of Food Texts, Utterances 487-502
24. A Series of Reed-Floats and Ferryman Texts, Utterances 503-522
25. Miscellaneous Texts Chiefly About the Deceased King's Reception and Life in Heaven, Utterances 523-533
26. For The Protection of the Pyramid Enclosure Against Osiris and His Cycle, Utterance 534
27. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 535-538
28. A Litany of Ascension, Utterance 539
29. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 540-552
30. Resurrection, Meal, and Ascension of the Deceased King, Utterance 553
31. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 554-562
32. A Purification Litany, Utterance 563
33. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 564-569
34. New-Birth of the Deceased King as a God in Heaven, Utterance 570
35. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 571-575
36. The Resurrection and Ascension of the Deceased King, Utterance 576
37. The Resurrection of Osiris with whom the Gods are Satisfied, Utterance 577
38. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 578-586
39. An Early Hymn to the Sun, Utterance 587
40. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 588-600
41. A Litany-Like Incantation for the Endurance of a Pyramid and Temple, Utterance 601
42. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 602-605
43. The Resurrection, Ascension, and Reception of the Deceased King in Heaven, Utterance 606
44. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 607-609
45. The Deceased King on Earth and in Heaven Utterance 610
46. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 611-626
47. The Ascended King, His Works, and Identifications, Utterance 627
48. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 628-658
49. The Death of the King and His Arrival in Heaven, Utterance 659
50. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 660-669
51. The Death, Resurrection, and Spiritualization of the King, Utterance 670
52. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 671-675
53. Resurrection, Transfiguration, and Life of the King in Heaven, Utterance 676
54. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 677-683
55. The Deceased King Ascends to Heaven, Utterance 684
56. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 685-689
57. A Series of Addresses to the Deceased King as a God, Utterance 690
58. Texts of Miscellaneous Contents, Utterances 691-704
59. A Series of Unclassifiable Fragments, Utterances 705-714
Piramīdu teksti un Anubiss. Piramīdu teksti ir senākie zināmie teksti, kuri piemin Anubisu. Tajos viņš ir pieminēts saistībā ar faraona apbedīšanu. V dinastijas faraona Unasa piramīdu tekstos Anubiss tiek asociēts ar „Hora aci,” kas pavada mirušos, palīdzot viņiem atrast Ozīrisu.