Havajiešu mitoloģija
Viņu „Dzīvības koks” (Puka-tala) simboliski ir kā krusts.
Zeme, kurā aug Svētais koks, tiek aprakstīta kā paradīze, tajā radusies cilvēce, un no kurienes tie izplatījušies pa visu pasauli. Tie pameta savu dzimteni, kad tā nogrima jūras dzelmē un pārvērtās par mirušo valstību (tāpat uzskata arī Jaunzēlandes maori).
Ceremoniālās platformas tika sauktas par heiau. Liekas, ka dabā tās nekur vairs nav saglabājušās(?), bet ir redzamas tikai zīmējumos. Atzīmē, ka tās līdzinās zemūdens platformām pie Jonagunas.
Havajiešiem bija kahuna kults, kura priesteri valkāja cepures ar sekstēm. Kulta aizbildne bija havajiešu Dieve-Māte Hina Lau Limu Kala, un tas esots mantots vēl no Lemūrijas laikiem. Pētnieki atzīmē, ka šīs galvassegas ir dikti līdzīgas Tibetas budisma „dzeltencepuraiņiem” vai grieķu bruņucepurēm (versija par Maķedonijas Aleksandra zudušo floti).
„Attīrīšanas ūdens” (wai huikala) rituāls. Tā laikā žāvētu jūraszāļu (limu kala) pulveri kaisīja uz raudātājām pēc bērēm. Vainagi no jūraszālēm (lei limu kala) līdz pat šim laikam liekot zvejnieku svētvietās, pateicībā jūrā strādājošajiem. Tādus vainagus varot redzēt arī uz stāvakmeņiem svētnīcās vairumā salu un pat kalnos.
Saules dieves Ra’I pirmdzimtais bija Mu Re – pirmo salu iedzīvotāju sencis.
Mīts par Saules Māju. Havajiešu valodā tā ir Hare-a-ta-Ra („Saules Māja”). Sauli Havaju slās pazina ar Ra vārdu.
Lono-Mu-Ku. Bēgdama no sava nāvīgā mīļākā, Lono-Mu-Ku pazaudēja kāju. No tās izauga pirmais saldais kartupelis.
Ku-Mu-Honua. Vienā no leģendām stāstīts, ka Ku-Mu-Honua bija dēls vārdā Ahu (iespējama saistība ar Rapanujas ahu platformām). Ahu ticis nogalināts no sava vecākā brāļa rokas.
Kumulipo Radīšanas mīts.
Saites:
Havaju salas.