Ahuramazda
Ahura Mazda ("visviedais kungs"), Auramazda, Ormazd.
Iesākumā Ahuramazdas vārds kalpoja kā aizvietotājs aizliegtajam dievības vārdam. Ahemenīdu VI-V gs.pmē. tekstos šo terminu rakstīja vienā vārdā, t.i. to uztvēra kā jaunu vārdu senajai dievībai.
Augstākā dievība zoroastrismā un ahemenīdu Persijas dievu panteonā..
Raksturojums. Rietumirāņu grāmatā "Avesta," atšķirībā no vairuma vairuma irāņu mitoloģijai radniecisko indoeiropiešu tradīciju (hetu, grieķu, latīņu, baltu, slāvu), kurās galvenā dievība ir pērkona-zibens metējs (Zevs, Indra, Peruns u.c.), atainoja Ahuramazdu kā priesteri, pasvītrojot tā esības un darbības garīgumu.
Ahuramazda rada pasauli ar domas palīdzību vai spēku.
No parastajām upurēšanas formām par godu Ahuramazdam tika atļauta tikai kā haomas (???) sulas sajaukumu ar pienu.
Zaratustra mācīja, ka Visumā valda divi pretēji spēki - labais, kuru pārstāv pasaules radītājs, gaismas dievs Ahurmazda, un ļaunais, kuru pārstāv “ļaunais gars,” ļaunuma un tumsas dievs Ahrimāns (Anhro Mainju).
Pretnostatījums Ahrimānam. Ja Ahuramazda izveido 16 labestības valstis, tad Ahrimāns - 16 ļaunuma valstis; līdzsavaram tīrajiem "ahurejas" dzīvniekiem Ahrimāns rada čūskas, pūķus u.c. draņķību; Ahuramazda sūta uz Zemi savu pravieti Zaratustru, bet Ahrimāns cenšas to vest kārdinājumā vai pat nogalināt (neveiksmīgi).
Abu pretnostādījums ved pie senā priekšstata par labā un ļaunā cīņu Visumā (šie priekšstati izklāstīti grāmatā "Hate Ahunavaiti." To atspoguļojums ir zaratustriešu mācība par četriem pasaules cikliem (IX gs. izklāstīti teoloģiskajā traktātā "Bundahišn"), kura katra garums ir 3000 gadu. Šo ciklu laikā notiek Ahuramazdas cīņa pret Ahrimānu. Tā beidzas ar Ahrimāna sagrāvi, pasaules attīrīšanu no riebeklībām izkusušā metālā un mūžīgās svētlaimes ēras iestāšanos.
Cīņā pret Ahrimānu Ahuramazdam palīdz cilvēks. Tā pirmcilvēksKajumarss pat pieveica Ahrimānu un sāka uz tā jādelēt.
Cilvēks, izvēloties starp labo un ļauno, nosaka arī savu pēcnāves likteni - atkarībā no izvēlētā ceļa viņš nonāk “Atlīdzības namā” debesīs vai “Ļauno domu namā” (ellē). Beigu beigās, atbilstoši zoroastriešu eshatoloģiskajiem priekšstatiem, Ahurmazda uzvarēs Anhro Mainju uz visiem laikiem.
"Mazdas" kompānija. Japānis Dzjudziro Macuda savu kompāniju pārdēvēja par Mazda 1931.gadā tādēļ, ka viņa vārds līdzinājies zoroastriešu augstākā dieva Ahuramazdas vārdam.
Saites.
Zoroastrisms.