Ahrimāns
Anhro Mainju.
Augstākā ļaunuma dievība irāņu mitoloģijā, kas ir pretstatījums Ahuramazdam.
Zaratustra mācīja, ka Visumā valda divi pretēji spēki - labais, kuru pārstāv pasaules radītājs, gaismas dievs Ahurmazda, un ļaunais, kuru pārstāv “ļaunais gars,” ļaunuma un tumsas dievs Ahrimāns.
"Avestas" pašā vecākajā daļā "Hatah" Ahuramazdas pirmtēlu var saskatīt iekš Aka Mana, bet citās "Avestas grāmatās - iekš Angro Mainju.
Ahrimāns rada visspēcīgu melības dievību, kārdina krietnus cilvēkus, un reizēm viņam tas arī izdodas, kā stāstā ar taisnīgo ķēniņu Džamšidu ("Avestā" - Jima), kurā Ahrimāns iesēja lepnību - tas sevi iedomājās par dievību esam un tika sodīts ("Šahnamē").
Pretnostatījums Ahuramazdam. Ja Ahuramazda izveido 16 labestības valstis, tad Ahrimāns - 16 ļaunuma valstis; līdzsavaram tīrajiem "ahurejas" dzīvniekiem Ahrimāns rada čūskas, pūķus u.c. draņķību; Ahuramazda sūta uz Zemi savu pravieti Zaratustru, bet Ahrimāns cenšas to vest kārdinājumā vai pat nogalināt (neveiksmīgi).
Abu pretnostādījums ved pie senā priekšstata par labā un ļaunā cīņu Visumā (šie priekšstati izklāstīti grāmatā "Hate Ahunavaiti." To atspoguļojums ir zaratustriešu mācība par četriem pasaules cikliem (IX gs. izklāstīti teoloģiskajā traktātā "Bundahišn"), kura katra garums ir 3000 gadu. Šo ciklu laikā notiek Ahuramazdas cīņa pret Ahrimānu. Tā beidzas ar Ahrimāna sagrāvi, pasaules attīrīšanu no riebeklībām izkusušā metālā un mūžīgās svētlaimes ēras iestāšanos.
Cīņā pret Ahrimānu Ahuramazdam palīdz cilvēks. Tā pirmcilvēks Kajumarss pat pieveica Ahrimānu un sāka uz tā jādelēt.
Saites.
Zoroastrisms.