Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Titānika katastrofa, kuģa

Tolaik pasaulē lielākais kuģis, kas Ziemeļatlantijā sadūrās ar aisbergu un nogrima nepilnu triju stundu laikā.

Titānika brāļi. 1911.gada jūnijā savā ceļā devās devās pirmais transatlantiskais laineris no jaunās Olimpic sērijas, kurš tā arī tika nosaukts - "Olimpiks." Vispazīstamākais no šīs sērijas kuģiem ir "Titānikas," bet pēdējo sērijas kuģi sauca par "Britāniku."
"Olimpiks" izrādījās vienīgais no šiem trim kuģiem, kas visai ilgi atradās darbībā, jo "Titāniks" nogrima 2012.gada aprīlī pēc sadursmes ar aisbergu, "Britāniks" uzsprāga uz vācu jūras mīnām Vidusjūrā 1916.gada oktobrī. 
Arī "Olimpika" darba mūžā pietika piedzīvojumu. 1911.gadā kuģis nejauši nogremdēja ostas buksieri Ņujorkā, mazliet vēlāk tai pat gadā laineris sadūrās ar britu kreiseri "Hauk." Dažus mēnešus pēc I Pasaules kara sākuma "Olimpiku" pāriekārtoja kā kara transporta  kuģi un tas kursēja starp Lielbritāniju un Kanādu.
Par pazīstamāko epizodi "Olimpika" kara dienestā kļuva incidents Lamanša jūras šaurumā 1918.gada aprīlī. Kuģis atgriezās no sava kārtējā reisa, netālu no britu ūdeņiem to sagaidīja 4 amerikāņu kreiseri un tiem bija jāpavada "Olimpiks"  līdz ieejai ostā, sargājot to novācu zemūdenēm. Tā nu sanāca, ka jūras šaurumā no lainera klāja pamanīja uzpeldējušu vācu zemūdeni U-103. "Olimpika" kapteinis Heiss nolēma tai uzbrukt. Uz zemūdenes iesākumā tuvojošos lielo uzbrucēju nepamanīja un vācieši satrūkās tikai pēc tam, kad "Olimpiks" zemūdeni apšaudīja ar artilēriju.Vācu zemūdene nepaspēja ienirt un tika milzīgā kuģa taranēta. Amerikāņi pēc tam uzņēma 31 vācu zemūdenes apkalpes locekli. Pats "Olimpiks" guva nelielus bojājumus un veiksmīgi sasniedza mērķa ostu.
Pēc kara kuģis līdz pat 1935.gadam veica komerciālus reisus uz ASV.

Visdārgākā biļete uz "Titāniku" maksāja 4350 ASV dolāru, bet 3.klasē varēja ceļot par 40 dolāriem.

Liktenīgais pirmais brauciens. Kuģis pirmo reizi dokus atstāja 1912.gada 10.aprīlī, uz tā bija 2224 pasažieri. 
Jau dažas minūtes pēc enkura pacelšanas gandrīz notika nelaime. Slīdot garām laineriem SS City of New York un Oceanic, milzis sacēla tik lielu vilni, ka mazākos kuģīšus gandrīz vai pameta gaisā. Pietrūcis tikai nedaudz vairāk par metru no sadursmes. "Titānika" iziešana no ostas tika aizkavēta vairāk par stundu, vēlāk uz šo notikumu atsaucās kā uz ļaunu zīmi.

Laika apstākļi. Šis kuģu ceļš tika uzskatīts par ļoti drošu. 1912.gadā kuģu ceļā bija nonācis netipiski liels skaits aisbergu. Tie bija atdalījušies no Grenlandes ledāja un aukstā Labradoras straume tos nesa uz dienvidiem.
Aculiecinieki atcerējās, ka ātri krasi izmainījušies laika apstākļi. Ceļojuma sākumā klimats bijis visai maigs, taču jau 13.aprīlī kuģis šķērsoja auksto gaisa fronti, tai sekoja spēcīgs vējš un līdz pat 2,4 m augsti viļņi. Dienas laikā tie rimās un 14.aprīļa vakarā bija mierīgs un skaidrs laiks, lai gan ļoti auksts. 

24 stundas diennaktī divi komandas locekļi ar neapbruņotu aci vēroja horizontu - meklēja aisbergus. Ja tāds tiktu pamanīts, kuģim b ūtu 20 minūtes kursa maiņai. Nav bijis mēness, bet bijis ļoti daudz spožu zvaigžņu.
Ledus kalns izniris pēkšņi un 357 km attālumā no Ņujorkas kuģis sadūrās ar aisbergu. 5 sekundēs ledus izplēsa ap 60 m garu caurumu kuģa korpusā. Pētnieks Tims Maltins uzskata, ka pie vainas bijušas mirāžas, kas radušās aukstās Labradoras un siltās Golfa straumju saplūšanas vietā. 

Palīgā saukšana. Tolaik saziņa notika tikai ar Morzes signālu palīdzību. "Titānika" palīgā saucieni netika sadzirdēti uz tuvumā esošā kuģa "SS California," jo kuģa radio operators bija devies gulēt.  
Trauksmes signālus gan uztvēra rinda radioamatieru krastā, nespēdami noticēt tam, ko dzird. 

Bojā gājušie. Ap 1500 noslīkušo un nosalušo.
325 izglābtie 1.klases pasažieri (60%), 285 izglābtie 2.klases pasažieri (44%), 706 izglābtie 3.klases pasažieri (25%), 888 izglābtie apkalpes locekļi (24%).

Titāniks skaitļos. Kuģa garums - 269,06 m. Maksimālā iegrime - 10,5 m. Maksimālais augstums (no ķīļa apakšas līdz  dūmeņa augstākajam punktam) - 53,3 m. 
11 klāji, 825 t ogļu patēriņš dienā, 52 996 l saldūdens patēriņa dienā, 3547 m3 maksimālā ietilpība, 1178 cilvēku ietilpst esošajās glābšanas laivās, 3560 glābšanas vestes un 49 glābšanas riņķi. 

Pēc "Titānika" katastrofas 1912.gada ASV un Kanāda kopīgi izveidoja Starptautisko ledus patruļu. Ar kuģu, lidmašīnu un ZMP palīdzību tiek novērpta aisbergu kustība un nodrošināta kuģošanas drošība.

National Geographic” pētnieks Bobs Balards ar komandu 1985.gadā atrada "Titānika" vraku 73 gadus pēc nogrimšanas, tas ieviesa skaidrību par vienu no zināmākajām traģēdijām pasaulē. Nevienam līdz šim nav izdevies izcelt teju četru kilometru dziļumā esošās kuģa atliekas. 

Džeimss Kamerons pirms filmas uzņemšanas batiskafā nolaidās dzelmē pie "Titānika" vraka. Tagad par 60 000 ASV dolāru ved tūristus dzelmē pie kuģa.

Nospiedums civilizācijā. 
"Titanic Case Closed." Tima Maltina dokumentālā filma.
Deivida Kamerona kinofilma "Titāniks" ar Keitas Vinsletas un Leonarda di Kaprio piedalīšanos.

Saites.
Lielākās kuģu katastrofas.