Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Putnuvīrs

Lieldienu salas Putnuvīra kults tiek saukts par Tangata-manu.

Domā, ka šis kults bijis izplatīts moaju būvēšanas laikos un ticis praktizēts līdz pat 1866.-1867.gadiem. Viņa attēli atrodami bazaltā veidoti Orongo rituālajā centrā Ranokava (Rano Kao) vulkānā salas rietumu stūrī.



Katru gadu pavasarī īsi pirms ekvinokcijas. Brīvprātīgie īpašām sacensībām savācās Rapanujas DR krastā pretī nelielajām saliņām - Motu Kao Kao, Motu Iti un Motu Nui. Tās atrodas pavisam netālu (tomēr apmēram jūdzi) no krasta, un pavasarī te ieradās melnās jūras bezdelīgas – dieva Makemakes sūtņi.
Salinieku vadonis lika vairākiem saliniekiem – kareivjiem vai kalpiem, peldēt uz Putnuvīra salu pa vētrainajiem un haizivju pilnajiem ūdeņiem līdz tuvākajai Motu Nui salai un atnest no turienes veselu olu. Olu peldētājs piestiprināja pie pieres piestiprinātā siksnu somiņā.
Pirmā olu atnesušā klana galva uz veselu gadu kļuva par Putnuvīru – salinieku augstākās dievības Makemake zemes iemiesojumu, ar dažādām privilēģijām un godiem. Viņam noskuva kailu galvu un nokrāsoja to sarkanu (asociācija ar moai statuju sarkanajām cepurēm – pukao). Sarkanās galvas krāsošana varētu būt saite ar Hotu Matua Garaušiem – vīriem ar baltu ādu un rudiem matiem.
Pilnīgi bešā nepalika arī pats olas atnesējs – kārumniekam tika septiņas skaistas meitenes. Olu atnesusī persona kļuva tik svēta, ka to uz 4 mēnešiem mitināja kā vientuļnieku alā, viņš nemazgājās un nekādi nekontaktējās ar apkārtējo pasauli, pat ar savu sievu ne. Līdz nākamam pavasarim visas viņa vēlmes tika žigli apmierinātas.
Pat pēc priviliģētā gada beigšanās līdz pat mūža galam pārējie viņu godāja un pat bērēja īpaši svinīgi.
Pēdējā Putnuvīra izraudzīšanas ceremonija notika XIX gs. 60.gados, jo pēc Peru pirātu postošā iebrukuma salā nepalika neviena, kas rituālu varētu noturēt.

Hipotēzes. Uzskata, ka Olu godāšanas tradīcija nāk no priekšstata par pasaules izcelšanos no Debesu Olas, kas pausts senos radīšanas mītos (tibetiešu, ar lemūrisku izcelsmi). 

Putnuvīra attēli Tukumē. Kāda no svētnīcām Tukumā (Ziemeļperu) noklāta ar reljefām freskām, kurās attēloti okeāna meldru kuģi. Īpašu interesi izraisa tas, ka kuģi rotāti ar mistiskiem putnucilvēku attēliem, kas atrodami arī Lieldienu salā. Šis atklājums ir līdz šim spēcīgākais pierādījums saitēm starp peru un Austrumpolinēziju.

Saites.
Rapanujiešu mitoloģija.