Jima
Jima („dvīnis,” „dubultnieks”) irāņu mitoloģijā ir pirmais īstenais cilvēks. Viņš bija kultūrvaronis, valdītājs zelta laikmetā, viņš bija trešā pakāpe cilvēka radīšanas (Gajomarts, Martia un Martianags) procesā.
Sinonīmi un analogi. Jima - senirāņu mitoloģijā, Jama - indiešu mitoloģijā, Jumis - latviešu mitoloģija. Par šo vārdu līdzību nav jābrīnas. Šie tēli taču pieder kopīgajai indoeiropiešu mitoloģijai.
Jimas tēls senirāņu mitoloģijā ir tipoloģiski tuvs šumeru Ziusudram, akadiešu Utnapišti (šumeru-akadiešu mitoloģijā), Vecās derības Noāsam (žīdu mitoloģijā) u.c. pasaules plūdu mītu varoņiem.
Atribūti. Jimas atribūti ir zelta pātaga un zelta dzelksnis.
Radniecība. Jimam bija brālis Spitjura. Vēl Jimam bija divas māsas (vārdus nezinu).
Dzīvesgājums. Jima iepazīstināja cilvēkus ar civilizācijas sasniegumiem, iekārtoja cilvēku kopdzīvi. Savas valdīšanas laikā viņš nodrošināja cilvēkiem pārticīgu dzīvi. Jima trīs reizes paplašināja zemi. Taču zelta laikmetam tuvojās gals. Dievs Ahurmazda brīdināja Jimu, ka pasaulei, visām dzīvajām būtnēm draud bojāeja; gaidāma barga ziema, neciešams sals un postoši plūdi. Dievs pavēlēja Jimam uzcelt stipru cietoksni (Varu?), kurā ievietot cilvēku pāri un pa pārim no visiem dzīvniekiem un augiem, kuri ievadīs pasaulē jaunu pasaules un cilvēces ēru. Pats Jima jauno ēru nepiedzīvoja, jo nomira līdz ar zelta laikmeta bojāeju.
Dažos mīta variantos teikts, ka Jimu pazudināja viņa brālis Spitjura, kurš, daivu samusināts, pārzāģēja viņu uz pusēm. Pēc citas versijas, Jimu pieveica un nogalināja trīsgalvains pūķis Ažidahaka.
Zoroastrisma vēlajos tekstos teikts, ka Jimas hvarna viņu pameta un pārgāja pie Zaratustras. Tas norāda, ka Jima - materiālo labumu un miesīgas nemirstības dāvātājs, ir mazāk nozīmīgs salīdzinot ar Zaratustru, kurš sludināja garīgo labumu un dvēseles nemirstību.
ВАРА - легендарное спасительное убежище, обитель праведников, которая, согласно иранской мифологии, было возведено Йимой в стране Арйана Вэджа. По описаниям, убежище имело искусственное квадратное ограждение со стороной "в лошадиный бег" и непонятным образом спасало людей и животных от насланных богом чудовищных холодов, всемирного потопа, хаоса и смерти. Точное местонахождение Вары неизвестно, более поздние пехлевийские тексты помещали ее уже не только на земную поверхность, но и на небо, под землю, в потусторонний мир. Подобное же место с четырехугольными стенками "Обитель Ямы" описывается также и в "Ригведе".