Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Hameri

Piederot pie oromu tautas. Dzīvo Etiopijā, Omo upes ielejā.



Saimniecība. Lopkopji, to dzīve ir pilnībā atkarīga no govīm, aitām un labām ganībām. Tie ir pastāvīgā naidā ar bumī cilti, kas tiem zog lopus. Tādēļ visi pieaugušie vīrieši ir ar šautenēm, no kurām nešķiras ne dienu, ne nakti.
Tāpat hameri visai sekmīgi nodarbojas arī ar biškopību. Katrai ģimenei ir savi stropi sakārti kokos. Medus bieži kalpo arī kā nauda.
Gan sievietes, gan vīrieši rotāti sprādzēm, roku un kāju riņķiem un auskariem. Sieviešu mati sapīti bizītēs un nokrāsoti ar okru. Vīriešiem sarežģītas frizūras, klātas ar krāsainiem māliem. Zinātājiem mālu krāsa vēsta kādus dzīvniekus nogalējis frizūras nēsātājs.
Hameriem nav ciemu. Katra ģimene ceļ kopā vairākas būdas.

Tradīcijas.
Gale rituāls. Sešu mēnešu vecu zīdaini gale rituālā (cilvēka ienākšana ciltī) vecāku klātbūtnē nomazgā upē. Pēc paražas hameru vīrietis mazgājas divas reizes mūžā: gale rituālā un pirms iniciācijas rituāla. Dongzas padod mazuli no rokas rokā un spļauj uz to kafijas biezumus – svēto valgmi, kas aizsargās puisēnu visu tā dzīvi. Tad spļauja arī klana vadonis un dod zēnam vārdu. Vīri sveic mazuli ar dziedāšanu. Tagad tas kļuvis par cilts locekli.

Rituālā vēršu lēkšana. Rituāla jēga ir puiša ievadīšana vīrieša kārtā. Lai valdītu pār govju ganāmpulku un apprecētos, jaunekļiem ir jāiziet iniciācijas rituāls. Pats galvenais – lēkšana pāri buļļiem.
Jau rītausmā iesvētāmais aiziet savannā. Pirmā pārbaudījuma daļa tiek saukta par ukuli. Tas nozīmē iešanu pie svētās Lauvas klints. Pie tās var nokļūt pēc triju dienu gājuma. Pēc leģendas, šeit kādreiz mīlējis atpūsties lauva. Drosmīgais hameru cilts vadonis cīnījās ar to un uzvarēja.
Iesvētāmais uzkāpj klintī, no kuras var pārredzēt hameru zemi. Tad kāpj lejā un iet uz klejotāju apmetni, kur savākušies visi cilts ganāmpulki un šaujamajiem bruņotie gani. Gani dejo un šauj gaisā uz bumī zemes pusi. Dejo arī iesvētāmais, kratot koka nūju barkota – vīrišķības simbolu. Tad visi dongzas un iesvētāmais sēžas aplī iedzert svēto kafiju.
Pēc vietējās leģendas Dievs radījis pirmo cilvēku bakimora no govs un medus. Tādēļ pirms iniciācijas iesvētāmais ēd pamatā pienu un medu.
Un beidzot, iniciācijas ceremonija sākas. Visi jaunuļi raibi izkrāsojušies. Cilts meitenes dejo un pūš radziņus. Viņu dejas un dziesmas ir pavedināšanas rituāls. Meitenes pūš radziņos neprecēto puišu priekšā. Par atbildi, tie šausta meiteņu muguras ar lokanām vicām tā, ka pāršķeļ ādu un parādās asinis. Meitenes neizrāda, ka tām sāp, bet ir par to lepnas. Hameri uzskata, ka jo vairāk meitenei uz muguras ir sitienu rētas, jo tās ir skaistākas.
Vakarā cilts vecajo izraudzītā vietā sadzen govis. No visiem ciemiem sanākuši ļaudis. Iesvētāmo nosēdina uz govs ādas. Starp viņa kājām iespiests boka – koka pimpis. Vairāki donzas izbāž to cauri astoņām aprocēm – tās viņš valkās, kad kļūs par ganāmpulka saimnieku. Uz galvas tam izlej pienu, lai nākotnē iesvētāmais kļūtu par auglīgu ģimenes tēvu.
Vīri uz rituāla vietu atdzen ap 20 govis un buļļus, izmanto tikai kastrētus. Iesvētāmais izģērbjas pilnīgi kails. Meitenes stāv netālu, dzied un pūš radziņos. Jaunēkļi izkārto govis rindā, lai radītu ko līdzīgu tiltam. Iesvētāmajam jānoskrien pa govīm četras reizes nenokrītot un neizjaucot savdabīgo tiltu (citur gan teikts, ka sacensību uzvarētājs ir tas, kurš noskries 4 reizes). Ja iesvētāmais nokritīs, tad to līdz mūža galam uzskatīs par minge („neveiksminieku”) un viņš diezin vai atradīs sev sievu. Ja iesvētāmais uzdevumu izpilda veiksmīgi, tad viņš saņem jaunu vārdu (piemēram, kādas „pārskrietās” govs vārdu) un kļuva par dongzu (ir minēts arī tituls maza). Šis pārbaudījums prasa ne tik daudz spēku un fizisko izturību, cik veiklību un vēsu aprēķinu.
Kopā ar diviem draugiem iesvētītais dodas uz Šugas ezeru, kur atveras karstie avoti. Iesvētītais nomazgājas saskaņā ar ceremoniju, ieejot pieaugušo dzīvē. Galvu izrotā ar strausa spalvām, viņš saņem klana vecākā dāvinātu šaujamieroci. Vecajie izdala jaunajam donzam lopus. Saņem tiesības izvēlēties sev sievu, kā arī piedalīties medībās kopā ar pieaugušajiem cilts vīriem kā līdzīgs ar līdzīgiem.
Iniciācijas rituāls beidzas ar bagātu mielastu, kurā piedalās visi cilts locekļi.

Pētījumi.
Antropologs Brjūss Perri.