Budas riteņi
- Detaļas
- 2036 skatījumi
Austrumu valstu jūrnieku dots nosaukums pasaules okeānu ūdeņos sastopamajai AP - "apļiem ūdeņos," kas uz ūdens virsmas atgādina "riteņus."
Apraksts. Aziātu jūrniekiem, tāpat kā visiem citiem, šāda neparasta parādība vienmēr izraisījusi māņticīgas šausmas, kamdēļ arī šāds mistisks nosaukums.
"Riteņu" skaits. Vairumā novēroto gadījumu no kuģiem novēro tikai vienu "riteni."
Griešanās virziens. Interesanti, ka novērotāji no viena un tā paša kuģa dažādiem sāniem (bortiem) atšķirīgi liecinājuši par dažādiem "riteņu" griešanās virzieniem. Tādēļ tikusi izteikta doma, ka patiesībā "riteņu" bijuši divi (vai vairāki?), tie atradušies un rotējuši uz vienas ass, bet pretējos virzienos. Tomēr, visdrīzāk, te būs lomu spēlējusis kāda optiska ilūzija, kad novērotājiem licies - "riteņi" griežas pretējos virzienos.
"Spieķu" platums un atstarpes. Saskaņā ar aculiecinieku stāstīto, riteņu "spieķu" platums variē no dažiem metriem līdz dažiem desmitiem metru. Tāda varietāte visdrīzāk skaidrojama ar novērotāju (uz kuģiem) atrašānos dažādos attālumos no noslēpumainajiem gaismas starus izstarojošajiem objektiem. Aprakstītais attālums starp "spieķiem" reizēm bijis mazāks par "spieķu" platumu, bet citkārt lielāks par to. Piemēram, "spieķu" platums, kādu novēroja no kuģa "Chanti," bijis ap 10 metriem un atstarpes starp tiem bijušas 10-15 metri.
Rotācijas ātrums. Parasti tas ir vairāki desmiti apgriezienu minūtē, lai gan 1967.gadā no 4 holandiešu kuģiem Siāmas līcī novēroja "riteņus," kas rotēja ar ātrumu 100 apgr./min. (1,5 apgr./s). No kuģa "Veverbenk" 1967.gadā novēroja ka NLO izstarotie gaismas stari gar to nogāja garām ar intervālu 4-5 sekundes.
Novietojums attiecībā pret ūdens virsmu. Aculiecinieki to apraksta visai dažādi. "Bintanga" kuģa apkalpe 1909.gadā no malakas jūras šauruma ziņojusi, ka gaismas stari griezušies jūras dzelmē. "Šahinhina" kuģa apkalpe ziņoja, ka gaismas stari rotējuši augšējos ūdens slāņos. Virknē gadījumu novērotājiem šķitis, ka staro rodas ūdenī, bet pēc tam paceļas uz ūdens virsmas. Kuģa "Čanti" apkalpe 1967.gadā novēroja kā stari kustējusies pa okeāna ūdens virsmu. 1901.gada novērojumā kuģa "Kilve" kapteinis apgalvoja, ka gaismas stari kustējušies virs ūdens līmeņa.
Novērojumi. 1880.gadā kuģa "Šahin-Hin" apkalpe Malabāras piekrastē novēroja "Budas riteņus," to gaismas stari kustējušies ūdens augšējā slānī. Tika noteikts, ka zemūdens gaismas staru garums bijis ap 600 m. /Avots - Znicz I., Goscie z kosmosu: katastrofa tunguska. Troikat Bermudzki. Ovce slady., Gdansk, 1982.g./
1901.gadā kuģa "Kilve" apkalpe novērojusi Budas ratu. Kā apgalvojis kapteinis - "rata" stari griezušies noteiktā augstumā virs ūdens līmeņa. /Avots - ZniczI., Goscie z kosmosu: katastrofa tunguska. Troikat Bermudzki. Ovce slady., Gdansk, 1982./
1902.gadā Gvinejas līcī kuģis "Fort Solsbery" izgāji cauri spīdoša "riteņa" centram un pie horizonta uz ūdens virsmas tika pamanīts 150 m garš tumšs objekts, kura abos galos dega ugunis. Taču, ka kuģis devās tā virzienā, objekts ienira. /Avots - Machlin and Backley, UFO, New York, 1981./
1907.gadā kuģa "Delta" apkalpe novēroja "Budas ratu" Malakas jūras šaurumā. Gaismas staru garums tika novērtēts uz 300 m. /Avots - Znicz I., Goscie z kosmosu: katastrofa tunguska. Troikat Bermudzki. Ovce slady., Gdansk, 1982.g./
1908.gadā kuģa "Consueller" apkalpe novēroja "Budas ratu" Siāmas līcī, gaismas staru garums tika novērtēts uz 300 m. /Avots - Znicz I., Goscie z kosmosu: katastrofa tunguska. Troikat Bermudzki. Ovce slady., Gdansk, 1982.g./
1909.gadā kuģa "Bintang" apkalpe Malakas jūras šaurumā novēroja t.s. "Budas riteņus" - gaismas stari esot griezušies jūras dzelmē. /Avots - Fort Ch., The Book of the Damned, London, 1919.g./
1967.gadā kuģa "Glenfollox" apkalpe novēroja "Budas ratus" Siāmas līcī. "Ratiem" bija "spieķi" vairāku kilometru garumā, ko raidīja kāds 20-30 m diametra objekts, kas atradās uz ūdens virsmas. /Avots (krievu val.) - Psalomščikov V., Stepaņuk I., "Prizraki v okeaņe," Morskoj sborņik, 1975.g., Nr.6/
1967.gadā no 4 holandiešu kuģiem Siāmas līcī novēroja "riteņus," kas rotēja ar ātrumu 100 apgr./min. (1,5 apgr./s). /Avots (krievu val.) - Psalomščikov V., Stepaņuk I., "Prizraki v okeaņe," Morskoj sborņik, 1975.g., Nr.6/
1967.gadā no kuģa "Veverbenk" novēroja ka "Budas riteņa" izstarotie gaismas stari gar kuģi nogāja garām ar intervālu 4-5 sekundes. /Avots (krievu val.) - Psalomščikov V., Stepaņuk I., "Prizraki v okeaņe," Morskoj sborņik, 1975.g., Nr.6/
Žurnālā "Morskoj sborņik" Nr.7., 1973.gadā ziņo, ka daudzi jūrasbraucēji novērojuši zem ūdens lielus gaismas apļus, kas apdzina kuģus, vai arī attālinājās no tiem ar ātrumiem, kas stipri pārsnieguši pašu kuģu ātrumus.
1973.gadā tvaikoņa "Antons Makarenko" apkalpe Malakas jūras šaurumā novēroja kā uz visām pusēm no kuģa līdz pat horizontam ūdenī parādījās spīdoši pleķi, kas izstiepās 10-15 m platās joslās. Tās radiāli stiepās no kuģa 40 m attālumā viena no otras. Tad šīs joslas sāka rotēt arvien ātrāk pret pulksteņa rādītāja virzienu, tā kā riteņa spieķi, pie tam joslu gali izliecās. Viss notikums ilga 40-50 minūtes. /Avots - Sanderson A., Aborigeni morskih glubin, Tehnika-Moloģoži, 1972.g., Nr.9/
Zinātniski pētnieciskā kuģa "Vladimirs Vorobjovs" Bengālijas līcī novēroja zem ūdens 8 radiālus baltus 200 m garus starus. Domājams, tie nāca no kāda palielas masas objekta, kutu fiksēja ar eholotu 20 m zem kuģa. Okeāna dziļums šai vietā ir 170 m. Parādība turpinājās apmēram 30 minūtes. Zīmīgi arīdzan, ka gulošie jūrnieki pamodās no baiļu sajūtas līdz ar parādības sākšanos. /Avots - Ažaža V., Vosemj lučei taini, Ņeģeļa, 1976.g., Nr.43/
Jūras dzīļu pētnieki Sevastopolē (tagad krievu okupētā Krima) stāstīja A.Kuzovkinam kā tie, atrodoties dziļūdens batiskafā, novērojuši zemūdens NLO rata formā un lielumā kā 10 stāvu māja - tas bijis novietojies vertikāli ūdens dzelmē. No batiskafa bijis redzams, kā "rats" nostājies horizntāli un sācis griezties, bet pēc tam attālinājies. /Avots - "Eho plaņeti," 1990.g., Nr.33.-34./
Kritiķi parādību skaidro ar fluorescējošu sīkbūtņu koloniju darbību.
Saites.
Apļi ūdeņos.