Brahma, Brāma
Sanskritā - ब्रह्मा (brahmā) - "pamats," "balsts."
Neizdibināma garīga būtne - pasaules gars Brahma jeb Atmans, augstākā dievība un Visuma radītājs hinduismā un brahmanismā, kas cēlies no senindiešu ideālistisma filozofijas priekšstatiem par brahmanu.
Radniecība. Māsa un sieva - Sarasvata.
Kopā ar Višnu un Šivu, kas ir iznīcības spēks, veido hindu dievību trīsvienību - trimurtu (trimurti), sauktu arī par "Hindu triādi" vai "Lielo trīsvienību." Šai trīsvienībā personificē augstāko radošo un vadošo pirmsākumu, Visuma dvēseli brahmanu.
Ikonogrāfija. Brahmu uzskata par Višnas un Šivas iemiesojumu, tādēļ tā statujai ir trīs galvas un sešas rokas.
Parasti Brahmu attēlo sarkanā krāsā ar četrām bārdainām sejām, kuru acis ir līdzīgas lotosa ziediem, četriem ķermeņiem un astoņām rokām, kurās ir četras vēdas, zizlis, trauks ar Gangas ūdeni, upurkarote un dažkārt arī lotosa zieds, pērļu kaklarota un loks. Tā simbols un pavadonis ir mistiskā zoss, kas ar domu ātrumu spēj pārvietoties Visumā.
Īpašs Brahmas kults nav izveidojies, bet Brahmam ir ļauts uzstādīt altārus Višnas un Šivas svētnīcās. Parasti tos novieto uz svētnīcas ziemeļu sienas, jo tiek uzskatīts, ka Brahmas debesu mājoklis – Brahmaloka, „Dievu pasaule” atrodas ziemeļos aiz Meras kalna.
Brahmas ratos iejūgti septiņi gulbji. Tie nolaidušies zemē pie Menesas ezera Tibetas DR, netālu no Kailasa kalna, kas bijis Brahmas Zemes mājoklis.
Dzīvesgājums. Mahabhāratā stāstīts kā Brahma parādījies no lotosa zieda, kas izaudzis no Višnu nabas.
Citos mītos tas uzskatīts kā pirmais apzinātais Visuma saprāts, kas eksistējis Zelta Olas – hiranjagarbhi, iekšienē. Pats radīšanas process attīstījies no Šabda-Brahman („neizpaustās vibrācijas”) līdz Naada-Brahman (pirmradītā skaņa jeb Brahmas vibrācijas). Šīs vibrācijas aizpilda visu Visumu un tās var dzirdēt augsti garīgi ļaudis.
Brahmas svētums ir tik liels, ka viņa sekotāji uzskata par nevajadzīgu celt šim dievam svētnīcas lai tajās lūgtos, kā citiem dieviem. Tādēļ ir tikai divas tādas svētnīcas – Puškarā un Keralā.
Leģenda vēsta, ka no Brahmas galvas radusies Sarasvata. Neskatoties uz to, ka Brahma ir arī tās tēvs, tomēr viņš to iekāroja. Iesākumā viņa vairījās Brahmas skatu, taču Bahma izdarīja tā, ka katrā no 4 pusēm Sarasvatas galvai uzradās seja.
Beidzot Sarasvata piekrita kļūt par Brahmas sievu un no to savienības cēlās visas dzīvās būtnes uz Zemes.
Brahma un debesu putns. Pasaules radīšanā Brahmam palīdzēja zoss-gulbis Hamss.
Puranās dievs Brahma attīstījies Zelta Olā („Brahmas ola” – Brahmanda), ko izdējis Hamss. Tādēļ putns ieguvis vārdu Kalahamsa vai Kalahansa („Gulbis-zoss Mūžība” vai „Gulbis-zoss ārpus telpas un laika”).
AUM. Šis putns rada Visumu ar savu kliedzienu (līdzīgi senēģiptiešu mitoloģijas Lielajam Gāginātājam!) – AUM vai OM („a” un „u” skaņas kopā izrunātas rada „o” skaņu). Šo skaņu sauc par prānavu – „mūžības skaņu.” AUM ir visu svēto mantru pamatā un simbolizē Kalahamsu: A – labais spārns, U – kreisais spārns, M – aste. Tam ir arī atbilstošs simbols – kosmiskā ola, kas parādās no pusmēneša.
Rigvēdās (III g.tk.pmē.) AUM nosaukts par Saules skaņu, to uzskata kā vertikālu kustību, kas iedvesmo līdzīgi ērgļa vai vanaga kliedzienam.
Citās leģendās teikts, ka Brahma ieradies uz Zemes zoss vai gulbja mugurā, jebšu ratos, kamos iejūgti šie putni. Šais ratos viņš sēdējis arī tad, kad no rokām izkritis lotosa zieds un radusies Puškara.
Brahmas ola uzskatāma par sēklu vai par kosmisko atomu, no kura radās materiālais un garīgais Visums: „Es Handers [Hamss]. Es Kungs [Brahma]. Es radīju visumu no savas būtības, un es atrodos laika ciklā, kas to izkliedē.”
Aplūkojamie objekti.
Puškaras tempļu komplekss. Radžastānas pavalstī Indijā.
Keralas svētnīca. Tas ir Indijas DR.
Brahmas altāris. Tāds uziets Nagešvara Šivas svētnīcas ziemeļu sienā Tamilnadā Kumbakonamas tuvumā.
Atradumi.
Brāmas statuja Bangkokā. Statuja no Austrumjavas, XII-XIII gs. Bangkokas Vēstures muzejs.
Saites.
Brahmans.
Hinduisms un hinduisti.
Brahmanisms un brahmaņi.