X-37B
2011.gadā amerikāņi izbeidza savu cilvēku pilotēto atspoļkuģu (shuttle) programmu lidaparātu stiprā nolietojuma dēļ. Jaunus nebija paspēts sabūvēt, un šai ziņā tika plānota ciešāka sadarbība ar krievu kosmosa aģentūru. Tomēr, izrādās, gluži bešā amīši vis nav, jo to militāristi palaiduši automātiski pilotējamu nelielu izmēru "atspoļkuģi" X-37B. Viss notiek slepeni un klusiņām.
X-37B.
Amerikāņu automatizēts miniatūrs daudzreiz izmantojams kosmoplāns. Izstrādājusi Boeing kompānija.
Tehniskais raksturojums.
Izmēri - 8,9 m garš, spārnu pletums – 4,5 m, augstums – 2,9 m.
Pilnā masa – 5000 kg.
Dzinējs – 1xRocketdyne AR-2/3
1999.gadā VAKP ("Valsts aeronautikas un kosmosa pārvalde" - NASA) noslēdza vienošanos ar Boeing par X-37 kosmoplāna būvi.
2004.gadā izrādījās, ka VAKP projektam trūkst nepieciešamo finanšu, tādēļ tas tika atdots militāristiem – Aizsardzības izpētes projektu aģentūrai (nu tiem jau vienmēr skanošais ķešā!).
2006.gadā projektu pārņēma ASV GKS. Laikam arī tad – 7.aprīlī, kosmoplāns pirmo reizi pacēlās gaisā.
Pirmais lidojums. Tas notika 2010.gadā un bija veiksmīgs. Kosmoplāns autonomi nolaidās pēc 224 Zemes orbītā nolidotām dienām.
Otrais lidojums. 2011.gada martā devās gadu ilgā noslēpumainā slepenā lidojumā.
Sākotnēji tika plānots, ka gaisa kuģis atgriezīsies 2011.gada decembrī, taču lidojums tika pagarināts dēļ „maksimāla labuma gūšanas.” Pagarinātā misija esot izrādījusies „ārkārtīgi veiksmīga.”
Tā uzdevumi tiek turēti slepenībā un iesaistītās amatpersonas neko nestāsta. Versijas: spiegu kuģis Ķīnas novērošanai, orbitāla kosmisko ieroču bāze, orbitālais bumbvedējs. Neatkarīgi novērotāji fiksējuši, ka X-37B lidojis virs Ziemeļkorejas, Irānas, Pakistānas un Afganistānas.
Oficiāli tika izziņots, ka lidojuma mērķis ir sniegt „orbitālu laboratorisku izmēģinājumu vidi,” kurā pārbaudīt jaunas tehnoloģijas.
Piezemēsies 2012.gada jūnijā Vandenberga GKS bāzē Kalifornijas pavalstī. Bāzē to sagaidīs īpaši apmācīta komanda.
Otrais kosmoplāna lidojums pārsniedza maksimālo lidojuma laiku par veselām 185 dienām (paredzētais maksimālais – 270 dienas).
Trešais lidojums. Paredzēts 2012.gada rudenī.