Tvaštars
Raksturojums. Tvaštars (senindiešu tvastar no tvaks - „izgatavot,” „radīt”) seniendiešu mitoloģijā ir dievs demiurgs. Viņš tika uzskatīts par visu būtņu un formu radītāju. Tvaštara vārds „Rigvēdā” ir minēts 65 reizes. „Atharvavēdā" Tvaštars aprakstīts kā sirmgalvis, kas tur ar somu pildītu kausu. Tvaštars tiek saukts par „formu kungu,” „formu radītāju.” Viņš ir formu meistars - radītājs. Tvaštars tās apgūst, rada un pārveido. Tvaštaram pašam ir daudz formu un „visas formas.” Tā radies viņa epitets „Višvarūpa.” Viņš atnes dēlus, bagātību, palīdz grūtniecēm. Ar laiku Tvaštars tika identificēts un aizstāts ar Pradžapati kā Višvakarmana tēlu.
Ikonogrāfijā. Tvaštars parasti attēlots ar nazi vai cirvi rokā - tie ir viņa galvenie darbarīki. Neiztrūkst arī somas trauks.
Radniecība. Tvaštars bija vienpadsmitais Aditi dēls. Tvaštara sieva bija dēmons - asura. Viņa Tvaštaram dzemdējusi trīsgalvaino Višvarūpu un meitu Saranjū, kas bija ķēves izskatā.
Ar Tvaštaru saistītie mitoloģiskie sižeti. Dievu pavēlniekam Indram Tvaštars izgatavojis vairākas lietas: Indras briesmīgo ieroci vadžru, (lidojošus) ratus, brīnišķīgu kausu, kur glabāt somas dzērienu, Brahmanaspati - dzelzs ieroci. Tvaštars izgatavojis dažādus dzelzs ieročus ar brīnumainām īpašībām, kurus lietoja arī dievi. Viņš radīja vīru un sievu, līgavaini un līgavu, zvērus, zirgus. Viņš radījis arī visus graudaugus.
Tvaštara dēlu Višvarūpu nogalināja Indra. To uzzinājis Tvaštars kļuva nikns. Vēl vairāk viņš sadusmojās, kad uzzināja, ka Indra bez uzaicinājuma sadzēries somu, kas bija Tvaštara pārziņā. Lai Indram atriebtos, Tvaštars no somas un uguns radīja briesmoni Vritru.
Vēl mītos tiek minēti šādi Tvaštara veidojumi - Agni un Brihaspati, Savitara zelta rokas, Tvašta.
Saites.
Hindu mitoloģija.