Mani (216.-277.g.)
Mitoloģisks irāņu reliģiskais reformators, pravietis un sludinātājs, manihejisma dibinātājs.
Dzīvesgājums. Pats Mani apgalvoja, ka saņēmis savu reliģiju no eņģeļa. Šī būtne pirmo reizi apmeklējusi Mani tad, kad tam bijis vēl tikai 12 gadu, un pastāstīja puisēnam, ka viņa misija būs sniegt augstākās gudrības mācību cilvēkiem. Šī mistiskā inspirācija iedvesmoja Mani visu viņa mūžu un nereti parādījās viņam „apžilbinoša zibens” veidolā (Andrew Wellburn, „Mani, the Angel and the Column of Glory: An Anthology of Manichean Texts,” Floris Books, Edinburga, 11.-13.lpp.).
Jāpiezīmē, ka šāds atklāsmes veids ir tipiski šamanisks, un tā atklāsmes un svētos tekstus saņēmuši arī Hamuraps, Mozus, Džozefs Smits, Muhameds u.c.
Mani nāve. Sākotnēji pret šo ticību varas attieksme bija visai toleranta, taču 275.gadā Mani ar māgu un jaunā suverēna Bahrama I pavēli ieslodzīja cietumā, bet 277.gadā sodīja ar nāvi. Nostāsts vēsta, ka nāve bijusi drausmīga: viņam dzīvam nodīrāja ādu, piebāza to ar salmiem un pakāra pie pilsētas vārtiem. Viņa piekritēji tika nomocīti vai izraidīti. Viņam tikusi nocirsta galva.
Vēl daudzākajos Mani pretinieku avotos viņš tēlots kā ļauna dēmona iemiesojums, velns, elles dzimums utt.
Avoti. Paša Manū darbos un tekstos, kas izgājuši no manihejisma vides, viņa tēls mitoloģizēts. Īpašu lomu te spēlējuši Mani mocekļa nāves apraksti
Manihejisma pretinieku darbi:
- "Arhelaja darbi."
- Svētlaimīgā Augustīna IV gs. sacerējumi.
- Sv.Efrēma IV gs. sacerējumi.
- Sv.Epifānija IV gs. sacerējumi.
- Sīriešu kristiešu hronikas.
- Sīrieša Teodora bar Konaja VIII gs. "Sholiju grāmata."
- Dažādos musulmaņu avotos arābu un persiešu valodās.
Manihejisma piekritēju darbi:
- "Biruni hronoloģija" ap 1000.g.;
- Ibn an Nadima darbs "Fihriste al Uljum" X gs.
Saites.
Manihejisms.
Mistiķi.