Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Izdevniecība "Apvārsnis" piedāvā

Kalams

Kalam ("vārds" - arābu val.), analogs grieķu vārdam logos.
Musulmaņu ortodoksālā teoloģija.

Vēsture. Kalīfa Mamūna piekritēju lietotie piespiedu līdzekļi nenodrošināja plašu mutazilītisma izplatīšanos. Kalīfa Mutevakila (847.-861.g.) valdīšanas laikā veecās ortodoksālās ticības piekritēji pārgāja pretuzbrukumā. Mutazilītus sāka padzīt no valdības aparāta, bet mutazīlītisma sacerējumus izņēma no apgrozības un iznīcināja. Tomēr ortodoksālās ticības veicinātāji, lai saglabātu savu sabiedrisko stāvokli un ietekmi, bija spiesti pārņemt mutazilītu metodoloģiju un sakarā ar to sāka studēt arābu valodā pārtulkotos sengrieķu un helēnistiskās filozofijas darbus. Tā arī tika likti pamati musulmaņu ortodoksālajai teoloģijai - kalamam.
Par kalama pamatlicēju uzskata Ašaru (873.-935.g.), bijušo ievērojamo mutazilītu, kas pārgājis ortodoksāļu pusē. Šis teologs (mutakallims) un viņa mācekļi, cenzdamies samierināt dogmas par predestināciju un brīvo gribu, nāca klajā ar mācību par "ieguvi" (kasb). Saskaņā ar šo mācību visa cilvēka darbība ir Allāha predestinēta, bet cilvēkam piemīt spēja "iegūt" savu darbību, tāpēc viņš arī atbild par to. Korānu tie uzskatīja par neradītu un mācību par tā radīšanu uzskatīja par ķecerīgu.
Ašarītu kalams līdz pat šai dienai ir ortodoksālās musulmaņu reliģijas pamatā. Ašarītu kalamu papildināja vēlākie teologi, feodālajām attiecībām tālāk attīstoties Tuvo un Vidējo Austrumu zemēs.

Saites.
Islāms un musulmaņi.