Amundsens, Ruāls (1872.-1928.g.)
Norvēģu polārpētnieks, nosaukts par pēdējo lielo ģeogrāfisko atklājēju.
Amundsens iegājis vēsturē ar vairākiem saviem veikumiem.
Laikā 1903.-1906.gadam viņš pirmais izbrauca Ziemeļrietumu jūrasceļu starp Atlantijas un Kluso okeānu.
Dienvidpola sasniegšana. 1911.gada 14.decembrī kopā ar 4 ceļabiedriem pirmais sasniedza Dienvidpolu, apsteidzot angļu polārpētnieku Robertu Skotu. Amundsenam pārgājiens izdevās labi, pateicoties pieredzei, ko tas guva vairākus gadus dzīvojot Kanādā pie eskimosiem.
Dzīvesgājums. Nereti laikabiedri Amundsenu apraksta kā sausu, nejūtīgu cilvēku, kas koncentrējas tikai uz sava noliktā mērķa sasniegšanu.
Dalība Ziemeļrietumu jūras ceļa ekspedīcijā. 1903.gadā Āmundsens piedalījās šai ekspedīcijā, kas atklāja Ziemeļrietumu jūras ceļu - tas savieno Atlantijas un Kluso okeānus.
Ekspedīcijas gatavošana uz Ziemeļpolu. XX gs. sākumā nebija daudz palikušas vietas uz Zemes, kurās nebūtu pabijis cilvēks. Viena no tādām bija Ziemeļpols. Amundsens gatavošanos šim ceļojumam sāka 1909.gada aprīlī, kad amerikāņu pētnieki paziņoja par Ziemeļpola sasniegšanu.
No slavenā polārpētnieka Frītjofa Nansena viņš nopirka kuģi Fram, sadabūja finansējumu un grasījās doties uz Ziemeļpolu. Viņa nodoms bija iesaldēt kuģi dreifējošajos Arktikas ledos un sasniegt polu šādāveidā. Tomēr 1909.gadā presē parādījas ziņas, ka līdz Ziemeļpolam jau nokļuvušas 2 ekspedīcijas. Vienu no tām vadīja bijušais Āmundsena ceļabiedrs Frederiks Kuks, bet otru - Roberts Pīrijs.
Vēsturnieki norāda, ka tā arī nav pārliecinošu pierādījumu, ka kāda no divām ekspedīcijām Ziemeļpolu tiešām sasniegusi, tomēr Amundsenu tas spieda mainīt visus savus plānus. Pie tam Amundsenam bija arī atbildība atpelnīt ieguldītos līdzekļus un pasākumā kā trešajam ierasties Ziemeļpolā nebija ne slavas nedz arī naudas.
Ekspedīcijas gatavošana uz Dienvidpolu. Kad Amundsenu Ziemeļpola sasniegšanā apsteidza amerikāņi, viņš izvēlējās doties uz Dienvidpolu. Gatavošanās ceļojumam notika slepeni.
Sava plāna realizēšanai Amundsens izmantoja ziemeļu tautu pieredzi, tādēļ viņš vairākus gadus dzīvoja Kanādā pie eskimosiem. Kā apģērbu viņš izmantoja tikai kažokādas (Skots - gumijotus audumus), pārvietoties plānoja tikai ar suņu pajūgiem (Skots izmantoja ķēžu visurgājējus, ponijus un suņus). Tieši likme uz suņiem palīdzēja viņam pārspēt Skota ekspedīciju.
Komanda:
- Ruals Amundsens;
- Ūlavs Ū.Bjolanns (1873.-1961.g.), slēpošanas čempions, sagatavoja suņus un ragavas;
- Helmers J.Hansens (1870.-1956.g.), atbildīgs par kuģošanu;
- Sverre H.Hasels (1876.-1928.g.), suņu braukšanas speciālists;
- Oskars Vistings (1871.-1936.g.), kara flotes veterāns, izgatavoja teltis un citu aprīkojumu.
Ceļā uz Antarktīdu. 1910.gada 3.jūnijā Fram kuģis izgāja no Oslo ostas Atlantijas okeānā, taču tikai 2 ekspedīcijas dalībnieki (atskaitot viņu pašu) zināja, ka plāni radikāli mainījušies un Ziemeļpola vietā dosies uz Dienvidpolu. Ceļojumu uz Madeiras salu Amundsens skaidroja saviem vīriem ar nepieciešamību veikt okeanogrāfiskus pētījumus un tikai pēcāk atzinās, ka dodas uz tolaik maz pētīto Antarktīdu.
Līdzi bija pārtikas krājumi vairākiem gadiem un ap simtu Grenlandes suņu.
Norvēģu pētnieks par savu ekspedīciju informēja britu kolēģi Skotu, nosūtot uz Austrālijas ostu Hobārtu Skotam adresētu telegrammu, kurā paziņoja, ka ceļo uz dienvidiem. Tajā gan nebija precīzi pateikts, ka Amundsens dodas uz polu, tomēr Skots to varēja saprast pats. Skotam, protams, tā bija negaidīta un nepatīkama ziņa.
Šai brīdī starp polārpētniekiem sākās sacīkste. Galu galā tā izrādījās liktenīga britu ekspedīcijai, kas taisījās pārvietoties lēnā garā, pa ceļam veicot zinātniskus pētījumus. Amundsenam tikām bija atšķirīgs mērķis - zinātne viņu interesēja maz un galvenā interese bija pirmajam sasniegt Dienvidpolu slavas dēļ.
Antarktīdā. 1911.gada janvārī ceļotāji sasniedza Antarktīdu. Izveidoja savu bāzes vietu – Framheimu Rietumantarktīdā pie Rosa šelfa ledāja. Tādejādi norvēģi piestāja Antarktīdā 100 km tuvāk polam nekā briti. No kuģa tika izkrauts aprīkojums un daudz tonnas pārtikas.
3.februārī norvēģi pamanīja britu kuģi Terra Nova, kas iepeldēja Vaļu līcī. Februārī un martā Amundsena ekspedīcija devās izlūkgājienos un izvietoja krājumus uz dienvidu paralēles 800, 810 un 820. Drošības nolūkos izlika signālkarodziņus 10 km garumā ik pēc kilometra, lai vieglāk kontrolētu savu atrašanās vietu.
No marta līdz augustam norvēģi pavadīja ziemu, lai veiktu beidzamos priekšdarbus ekspedīcijai un uzlabotu ekipējumu.
24.augustā pirmo reizi kopš aprīļa parādījās saule.
Ceļā uz Dienvidpolu. Doties uz polu Amundsens plānoja jau augusta beigās, kad dienvidu puslodē tikko bija beigusies polārā ziema. 1911.gada 8.septembrī polārpētnieki devās ekspedīcijā, taču spēji pazeminājās temperatūra, apsala suņi un cilvēki - norvēģiem bija jāatgriežas bāzes nometnē.
1911.gada 18.oktobrī Amundsena komanda otro reizi atstāja nometni un devās uz Dienvidpolu ar ragavām un 52 suņiem no Vaļu līča.
Aiz 85.paralēles ceļotājiem sākās grūtības, jo nācās uzkāpt kalnu grēdā, kas sākās aiz Rosa šelfa ledāja. 17.novembrī norvēģi sasniedza Transantarktīdas kalnus, izmantoja suņus, lai uzrāptos un šķērsotu plato. Par godu Norvēģijas karalienei Amundsens to nosauca par Karalienes Modas kalnu grēdu.
Tālāk uz dienvidiem sākās lēzena nogāze uz polāro plato, ceļš kļuva daudz vieglāks.
Pārgājienā norvēģi rīkojās tālredzīgi, jo ierīkoja lielu skaitu pārtikas un kurināmā noliktavu, kas lieti noderēja atceļā. Norvēģi bija lieliski slēpotāji. Kamanu vilcējus suņus ņēma līdzi ar aprēķinu, ka vājākos nokaus (pēc mēneša pārgājiena tā arī izdarīja) un tie kļūs par pārtiku gan citiem suņiem, gan arī cilvēkiem. Tādēļ Amundsena ekspedīcijai bija mazāk pārtikas, tādēļ ragavas bija vieglākas, kas bija īsta veiksmes ķīla. Par būtisku iztikas avotu norvēģiem bija paši suņi. Tos nokāva, paslēpa ledū un sniegā, tā sagatavojot pārtikas noliktavas pa posmiem ekspedīcijas maršrutā. Kādu dienu, ko paši ekspedīcijas dalībnieki nodēvēja par "slaktiņu," tika nokauti 24 suņi.
14.decembrī viņi sasniedza ģeogrāfisko dienvidpolu, visapkārt tikai sniegs un ledus. Polā iesprauda Norvēģijas karogu, tam pievienoja vēstuli Norvēģijas karalim Hokonam VII, jo Amundsens rēķinājās, ka var arī dzīvs atpakaļ neatgriezties. Notikumu atzīmēja ar svinīgām vakariņām – roņa gaļu, pēc tam vīri uzvilka cigāru dūmu. Bez tam, Dienvidpolā tika atstāta vēstule arī iespējamajam nākamajam tā viesim - Skotam un viņa ekspedīcijai.
Atpakaļceļā. 1911.gada 17.decembrī ekspedīcija uzsāka atpakaļceļu uz ziemeļiem
1912.gada 25.janvārī polārpētnieki atgriezās bāzes nometnē, kopumā abos virzienos veikuši 3500 km garu ceļu pa Antarktīdas ledājiem. No 52 līdzi paņemtajiem suņiem dzīvi bija 11, lai gan ar šādu iznākumu viņi bija rēķinājušies jau iepriekš. Amundsens Skota ekspedīciju bija apsteidzis par 33 dienām.
7.martā Amundsena komanda ar kuģi Fram ienāca Hobārtas ostā (Austrālija). Tur nebija saņemtas nekādas ziņas no polārpētnieka Skota un viņa komandas – viņš Dienvidpolu sasniedza tikai 1912.gada 17.janvārī, gāja bojā atpakaļceļā.
2011.gada decembrī Antarktīdā Dienvidpolā ieradās Norvēģijas premjers Jenss Stoltenbergs, lai svinīgi atzīmētu Dienvidpola atklāšanu. 14.decembrī pie amerikāņu bāzes Amundsenskotas-Sautpolas tika atklāta Amundsena ledus statuja.
Par Skota ekspedīcijas likteni Amundsens un komanda uzzināja tikai 1912.gada nogalē, kad cita ekspedīcija bija atradusi britu kapteiņa un viņa ceļabiedru mirstīgās atliekas.
Pārmetumi Amundsenam. Скотт же рисковал жизнью, чтобы спасти провалившихся в трещину собак. Все это и оставленное Амундсеном на полюсе письмо для Скотта позволило позднее обвинять Руаля в безнравственности и стремлении выиграть любым способом. Письмо подавалось как едва ли не издевка над Скоттом, хотя по тексту и тону письма невозможно сказать, с какими настроениями писал его Руаль. Отрицать факт бесчеловечного обращения Амундсена с собаками было невозможно. Руаля обвиняли в варварстве, в отсутствии какого бы то ни было благородства. Роберт Скотт, надеявшийся только на силу тела и духа, на достижения современной цивилизации, представал истинным джентльменом и человеком. Руаля называли слишком расчетливым и хладнокровным, упрекали в том, что разум, холодный как льды Антарктики, затмил в нем все человеческое.
1918.gadā Amundsens ieradās Londonā, lai uzstātos ar lekciju karaliskajā ģeogrāfijas biedrībā. Briti šķībi skatījās uz norvēģiem dēļ tā, ka tie bija apsteiguši britus. Biedrības prezidents aicināja uzsaukt "trīs tostus suņiem," tā norādīdams uz norvēģu cinisko apiešanos ar tiem ekspedīcijas laikā.
Ziemeļpola pārlidošana. 1926.gadā viņš dirižablī Norge kopā ar itāliešu pētnieku Umberto Nobili un amerikāni Linkolnu Elsvērtu pārlidoja Ziemeļpolu.
Nāve pazūdot bez pēdām. Divus gadus vēlāk Amundsens pazuda bez pēdām, kad hidroplānā Latham 47 pāri Barenca jūrai devās meklēt otro Umberto Nobiles ekspedīciju, kas ar gaisa kuģi Italia vētrā bija avarējis virs jūras ledus krāvumiem. Kopā ar Amundsenu lidmašīnā atradās dāņu pilots un četri francūži.
Nobile un daži viņa komandas locekļi, kā izrādījās, bija palikuši dzīvi un vēlāk tika atrasti, savukārt Amundsena ekspedīcijas dalībnieku pazušanas apstākļus nav izdevies noskaidrot līdz pat šim laikam. Nav atrastas arī viņu mirstīgās atliekas.
Atradies vienīgi lidmašīnas pontons un degvielas tvertne, kas kopš tā brīža atrodas Trumses muzejā. Tvertnes stāvoklis vedina domāt, ka lidmašīnai nācies veikt ārkārtēju nolaišanos jūrā.
Kā ziņu aģentūrai NTB stāstījis meklēšanas ekspedīcijas loceklis Hjells Lutness, domājams, ka kāds mēģinājis ap tvertni darboties ar nazi un lielu āmuru. "Tas ļauj spriest, ka kāds bija palicis dzīvs, bet acīmredzot viņiem trūka pienācīga aprīkojuma, lai izdzīvotu ūdenī. Iespējams, viņi mēģināja nokļūt atpakaļ uz ledus," - viņš spriedis.
2004.gadā līdzīga meklēšanas ekspedīcija šai pašā apvidū tika atsaukta sliktā laika dēļ.
Avoti.
Amundsena autobiogrāfija. Stipri kritizējis savus ceļabiedrus, tai skaitā Umberto Nobili, atainodams tos visai nepievilcīgā gaismā. Par šeit rakstīto norvēģu sūtnis Londonā pat uzrakstīja polārpētniekam F.Nansenam, ka, iespējams, Amundsens sajucis prātā. Uzrunātais atbildēja, ka tādas prāta nobīdes Amundsenam esot bijušas vērojamas jau arī agrāk.
Aplūkojamie objekti.
Kuģis "Frame." Aplūkojams Vikingu kuģu muzejā Oslo.
Saites.
Ziemeļpols.
Dienvidpols.