Amuleti, fetišisms
Amuletum - latīņu val.
Fetiche – "amulets" (franču val.) nāk no portugāļu valodas.
Priekšmets, kam tiek piedēvētas maģiskas, pārdabiskas īpašības.
Parasti fetiši/amuleti ir nelielas attiecīgo dzīvnieku stilizētas vai arī vairāk vai mazāk reālas figūriņas, izgatavotas no kaula, raga (arī dzīvnieku ķermeņa daļas), akmens vai kāda cita materiāla, ko nēsā cilvēki, uzskatot to par burvju līdzekli, kas pasargā no slimībām, ievainojumiem, ienaidnieku burvestībām u.c. Pārnestā nozīmē par fetišu var saukt aklas pielūgsmes objektu. Terminu "fetišs" ieviesa holandiešu ceļotājs V.Bosmanis XIX gs. sākumā.
Fetišisms ir priekšmetu specifisko sociālo īpašību un funkciju, ekonomisko, reliģisko u.c. sabiedrisko attiecību piedēvēšanu lietām, cilvēku darbības materiālajiem vai garīgajiem produktiem vai indivīdu dabiskajām īpašībam. Fetišisma forma atkarīga no tā, ar ko identificē priekšmetu sabiedriskās un kultūras funkcijas. Uzskats it kā kāds priekšmets vai tā attēls varētu tā nēsātājam palīdzēt, sastopams visā pasaulē vēl mūsdienās, piemēram – kristieši kā amuletus nēsā krustiņus vai miniatūrus svēto attēlus.
Vēsture. Vissenākais ir reliģiskais fetišisms: materiālu priekšmetu - fetišu pielūgšana. Daudzas ciltis un tautas tic amuletu pārdabiskajām īpašībām, tie varot pasargāt no nelaimes, slimībām utt. Tiem piedēvē arī spējas pastiprināt valkātāja fiziskās īpašības - spēku, izturību, redzes asumu, veiklību.
Dž.Laboks saistīja fetišismu ar pirmatnējo tautu ticējumu, ka dievību var piespiest izpildīt cilvēku vēlēšanos. E.B.Tailors, H.Spensers u.c. uzskatīja fetišismu par animisma formu.
Fetgišisma izpaiusmes formas dažādām tautām ir dažādas.
Austrālijas aborigēniem fetiši - čuringi ir totēmu simboli un aizstājēji.
Ziemeļamerikas indiāņiem fetiši ir dzimtas aizstāvji.
Rietumāfrikas tautām fetiši ir personiskie aizbildņi.
Amuleti senajā Ēģiptē bija plaši izplatīti un, šķiet, lēti. Senie ēģiptieši ticēja, ka amuletu maģiskais spēks atkarīgs no to formas, krāsas, no materiāla un uzrakstiem, kā arī no vārdiem, kas izrunāti virs amuleta. Apbedīšanas praksē amuletus novietoja vai nu uz mūmijas vai starp mūmijas apsējiem.
Senajā Ēģiptē jau kopš pirmsdinastiju perioda bija plaši izplatīti Hora acs amuleti. Acs simbolizēja vienu vai abas Hora acis – sauli un mēnesi. Saskaņā ar ēģiptiešu mītu, cīņas sākumā ļaunais Ozīrisa brālis, tuksneša un negaisa dievs Sets ievainoja vai izrāva Horam kreiso aci, kuru atjaunoja Tots vai Hatora. Pēc uzvaras par Setu Hors savu atgūto aci piedāvāja savām tēvam Ozīrisam, lai viņš augšāmceltos jaunai dzīvei. Kopš tā laika Hora acs simbolizē upurēšanos, dziedināšanu un atjaunošanos, kā arī aizsardzību.
Terminu "fetišs" ieviesa holandiešu ceļotājs V.Bosmanis XIX gs. sākumā.
Fetišisma paliekas saglabājušās arī mūsdienu reliģijās - svētbilžu un svēto pīšļu (kristietībā), svēto "pēdu" (budismā), svēto vietu un "melnā akmens" pielūgšana (islāmā). Palieka mūsdienās no maģiskās ticības amuletiem kristietībā ir arī paraža valkāt uz miesas relikviju maisiņus, krustus utt.
Pētniecība. Dmitrijs Anučins savā disertācijā rakstījis par cilvēku galvaskausu anomālijām, salīdzinot gan dažādos laikos dzīvojušos cilvēkus, gan dažādu rasu pārstāvjus, bet vēl vēlāk viņš rakstīja par amuletiem, izgatavotiem no cilvēku galvaskausiem.
Rūnu amuleti. Tādu tradicionāli Ziemeļeiropā gatavoja no rūnas algiz ("Y" formā ar vertikālu līniju viducī).
Amuleti judaismā. Viduslaikos judaismā ļoti izplatīta bija ticība eņģeļiem - tiem bija tāda pat loma kā svētajiem kristietībā. Tāpat plaši praktizēja demonoloģiju, pūšļošanu, ticību amuletiem un talismaniem. Hasīdisma novirzienā cadiki dziedināja no visām slimībām, tirgojās ar amuletiem un talismaniem.
Interesanti amuleti.
Šešonka I skarabeja amulets. Arheologi, Sandjego universitātes (ASV) antropoloģijas profesora Tomasa Levī vadībā, izpētot senu vara raktuvju un kausēšanas ceha vietu Jordānijas dienvidos, 2006.gadā nejauši uzgāja ēģiptiešu amuletu, kurā bija iegravēts varenā faraona Šešonka I vārds. Nelielais, bet vēsturiski ļoti nozīmīgais artefakts varētu būt lietisks pierādījums pirms gandrīz 3000 gadiem notikušajam faraona Šešonka I karagājienam uz Levanti. Atrastais skarabeja vaboles formas amulets ir gatavots no magniju saturoša minerāla enstatīta. Tas ir gaiši brūnā krāsā, ar zaļas glazūras paliekām padziļinājumos. Skarabejs ir 12,7 mm garš, 9,2 mm plats un 5,5 mm augsts. Cokolā pie pamatnes ir iecirstas horizontāli sakārtotas un ierobežojošas smalkas līnijas. Apakšējā daļā iežogojumā iegravēti hieroglifi, kuru vidū attēlota arī pati skarabeju vabole. Uz skarabeja iegravētajā uzrakstā lasāms: „Spožs kā Saule ir Amona-Ra izredzētais.” Tas sakrīt ar XXII dinastijas dibinātāja faraona Šešonka I troņa vārdu un ir otrais ar Šešonku I saistītais uzraksts pēc Megidas stēlas. Tuvāk par to - šeit.
Saites.
Buršanās, zintniecība, maģija.