NVIDIA atmasko sazvērestību teoriju par Mēness sasniegšanas programmas Apollo falsifikāciju
- Detaļas
- Publicēts 10 Decembris 2020
- Autors Laika Ceļotājs
Izmantojot jaunu, dinamisku apgaismojuma sistēmu, grafisko procesoru (GPU) ražotājs NVIDIA digitāli atveidoja Apollo-11 Mēness moduļa nolaišanās vietu, rezultātā atspēkojot vairākus sazvērestības teoriju autoru izvirzītos apgalvojumus.
Lai demonstrētu savas jaunās "Maxwell" GPU iespējas, NVIDIA izstrādātāju komanda digitāli pārbūvēja vienu no populārākajām Apollo-11 fotogrāfijām - Nīla Armstronga uzņemto attēlu, kurā redzams, kā Bazs Oldrins rāpjas lejup par Mēness moduļa kāpnēm. Šādi saistoši reklamējot savu jauno biznesa produktu, korporācija vienlaikus izgaisināja arī jebkādas šaubas par to, ka cilvēka izkāpšana uz Mēness notika īstenībā, nevis kādā Holivudas kinostudijā, kā apgalvo sazvērestību teoriju mīļotāji.
Sazvērestību teorija- NASA viltoja cilvēka nolaišanos uz Mēness
Kāpēc tieši šis attēls tika izvēlēts digitālai atveidošanai? Iemesls šādai izvēlei ir sekojošs: uz šo fotouzņēmumu labprāt atsaucās sazvērestību teorijas piekritēji, kuri apgalvo, ka amerikāņi uz Mēness nav nekad bijuši, ka visa Mēness sasniegšanas programma "Apollo" bija vērienīga, par ASV nodokļu maksātāju naudu īstenota krāpšana. 1969.gadā uzņemtajā fotogrāfijā redzams gaismas apspīdēts Oldrins kāpjam pa moduļa kāpnēm un tumšs fons aizmugurē. Konspirologi saka, ka sakarā ar to, ka Saule spīd aiz lidaparāta un Oldrins atrodas tā ēnā, tad astronautu apgaismo cits gaismas avots, visticamāk - kinostudijas starmeši.
Kompānijas tehnoloģiju izstrādātāji, izmantojot "Maxwell" grafisko karti, spēja atbildēt gan uz šo, gan arī uz diviem citiem jautājumiem, proti: kāpēc Apolona-11 astronautu uz Mēness izdarītajos fotouzņēmumos nav redzamas zvaigznes un kāpēc Saulei atrodoties aiz Mēness moduļa tomēr saskatāmas detaļas, kas citos apstākļos atrastos ēnā.
Vokseļu tehnoloģija
Izstrādātāju panākumu pamatā bija viena no "Maxwell" svarīgākajām tehnoloģijām, vokseļu vispārējā apgaismojuma sistēma (Voxel Global Illumination - VXGI). 2014.gada septembrī kompānija prezentēja divas jaunas grafiskās kartes - Geforce GTX980 un GTX970, kuras bija aprīkotas ar VXGI, kas dinamisko apgaismojumu attēloja reālajā laikā.
VXGI tehnoloģija ļauj labāk reālajā laikā atveidot gaismas atstarošanos no viena objekta uz citu. To panāca, attēloto ainu sadalot tūkstošiem sīkos kubiņos, sauktos par vokseļiem jeb 3D pikseļiem. Katrs no šiem sešstūru vokseļiem tiek nemitīgi analizēts, lai noteiktu to caurspīdīgumu (aptumšošanās pakāpi) un to, cik un kādas krāsas gaismu tas atstaro no citiem ainā esošajiem objektiem.
Visi kopā šie vokseļi dinamiskā veidā atveido gaismu, parādot kā tā atstarojas no viena priekšmeta uz citu. Tai skaitā atveidojot arī to, kas notiek, kad cilvēks pārvietojās pa priekšu gaismas avotam.
Apolona-11 nosēšanās vietas atveidošana
Veidojot Apolona-11 nolaišanās uz Mēness grafisko simulāciju, NVIDIA izstrādātāju komanda savāca tik daudz informācijas, cik vien bija iespējams. Viņi pat rūpīgi izpētīja kniedēšanas vietas uz Mēness moduļa, noteica Mēness virsmu klājošo putekļu īpašības, ka arī izpētīja atstarošanos materiālam, no kura veidoti astronautu skafandri.
Lai rekonstruētu to, kas tajā dienā notika uz Mēness, mēs runājam ar daudziem šīs jomas ekspertiem, rakstīja "GeForce" ģenerāldirektors Skots Herkelmens (Scott Herkelman). „Mēs pilnībā no jauna attēlojām to, ko viņi [astronauti] darīja, kā izskatījās skafandri, vadu lente, folija, no tiem atstarojoties gaismai.”
"Vispirms," - stāsta izstrādātāju komandas vadītājs Marks Delijs, - "Oldrins uz Apolona-11 kāpnēm mūsu simulācijā bija tumšāks nekā par falsifikāciju nodēvētajā fotogrāfijā. Bija skaidrs, ka Armstronga 1969.gadā uzņemtajā fotogrāfijā ir vēl kāds gaismas avots, taču kāds? Tad mums ienāca prātā doma, ka tas varētu būt pats Armstrongs jeb, precīzāk, viņa spilgti baltais skafandrs, kas atstaroja Saules gaismu. Un patiešām, pievienojot fotogrāfijas uzņemšanas ainas grafiskās simulācijas atveidojumā fotogrāfu, Oldrins izgaismojās - Saules stari, atstarojoties no Mēness virsmas un Armstronga skafandra apgaismoja pa kāpnēm lejup kāpjošo astronautu tieši tāpat kā ikoniskajā uzņēmumā!"
Kāpēc nav redzamas zvaigznes?
Optiski attēlojot notikumus Apolona-11 nolaišanās vietā uz Mēness, NVIDIA izstrādātājiem savā "Maxwell" kartes demonstācijas projektā izdevās atspēkot vēl vienu sazvērestību teoriju cienītāju aprindās populāru argumentu, proti, ka astronautu izkāpšana uz Mēness ir falsificēta, jo fotogrāfijās nav redzamas zvaigznes.
Zvaigznes fotogrāfijās nav redzamas, paskaidroja Delijs, jo kameras ekspozīcija bija iestatīta atbilstoši Mēness virsmas apgaismojumam. Taču zvaigznes tur ir un mūsu komanda tās atrada, fotouzņēmumā digitāli izmainot ekspozīciju.
Turklāt, Delijs atzīmē, tā laika fotofilmu emulsija nebija tik dinamiska, lai kadrā vienlaikus ietvertu divus galēja spilgtuma punktus. Ja kadrs tiktu eksponēts, lai uzņemtu tumšajā kosmosa telpā spīdošās spilgtās zvaigznes, blāvā Mēness virsma līdz ar astronautiem fotouzņēmumā vienkārši pārvērstos par baltu laukumu.
Kāpēc kadru neklāj tumsa?
Sazvērestību teoriju autori jautā, kāpēc Apolona-11 moduļa ēnas pusi neklāj pilnīga tumsa, bet tajā ir saskatāmas aparāta detaļas un astronauta aprises? Kā norāda Herkelmens, viņi neņem vērā Saules gaismas mijiedarbību ar Mēness virsmu. Smalkajiem putekļiem, kas sedz Zemes dabisko pavadoni, piemīt spogulim līdzīgas īpašības - Saule apspīd Mēness putekļus, un tie tālāk apgaismo Mēness moduļa sānus un astronautus.
Līdz Mēnesim nonākošais Saules apgaismojums ir 128,500 luksi - tas ir daudz (salīdzinājumam - Zemi sasniedz no 30,000 līdz 100,000 luksu intensīva Saules gaisma), taču mūsu planētas pavadonis atstaro tikai 12% no saņemtās Saules gaismas daudzuma, bet pārējos 88% absorbē. Tomēr arī šie 12%, kas, kā norāda Delijs ir pielīdzināmi desmit 100 vatu spuldžu gaismai uz kvadrātmetru, ir pat vairāk nekā pietiekami, lai Oldrins neatrastos pilnīgā Mēness moduļa ēnā.
"Es esmu apmierināts ar darba rezultātiem," - Delijs rezumē. "Cilvēki Apolona projektā zaudēja dzīvības, tāpēc es uzvelkos, kad dzirdu, ka tā visa bijusi tikai krāpšana."
VIDEO:
Augšējais attēls: NVIDIA publicitātes attēls.
Avoti:
io9.com
Naits, Kristofers un Alans Batlers. 2008. Kas uzbūvēja Mēnesi? Rīga: Avots.
Pirmo reizi publicēts 08.01.2015.