Eihēmers (340.-260.g.pmē.)
- Detaļas
- Publicēts 09 Februāris 2013
- Autors Aliens.lv
Euhēmeros.
Sengrieķu filozofs un rakstnieks.
Dzīvesgājums. Domājams, cēlies no Mesīnas pilsētas Sicīlijā.
Darbība. Kritizējis grieķu politeisma teoloģiskos pamatojumus. Centies pierādīt, ka dievi ir šīs zemes varoņi, kam pēc nāves piedēvētas pārdabiskas īpašības. Kā filozofs viņš pieslējies kirēniķu skolai.
Tulkojis „svētos rakstus,” kas tika uzmeklēti dažās Peloponēsas vietās. Par to viņam 301.g.pmē. tika Maķedonijas ķēniņa Kasandra aizbildnība.
Eihēmera ekspedīcija. Sengrieķu domātājam Eihēmeram esot bijis zināms par Lemūrijas salu valsti tālu austrumos, ko tas saucis par oikumēnu – milzīgu aizvēsturisku lielvalsti. Viens no tās pirmajiem ķēniņiem bijis tas pats Poseidons, ko Platons nosauca arī par Atlantīdas ķēniņu.
Viņa tekstos it kā bijusi runa par to, ka patiesā Dievu mājvieta bijusi nevis Olimpa kalnā, bet gan tālā salu valstī daudz dienu braucienā uz austreņiem. Eihēmera aizbildnis un Maķedonijas ķēniņš Kasandra sarīkoja uz turieni ekspedīciju ar to pašu Eihēmeru vadībā. Galu galā tas šo vietu arī esot sasniedzis, bet saukta tā tika par Panaheju.
Eihēmers liecināja, ka salu valsts iedzīvotāji „...bijuši dievbijīgi, Dievus godājuši ar dāsniem upuriem un brīnišķiem darinājumiem no zelta un sudraba. Augstā pakalnā atrodas Zeva svētnīca, kuru bija cēlis viņš pats, kad vēl bija visas apdzīvotās pasaules ķēniņš un vēl dzīvoja starp cilvēkiem. Svētnīcā ir zelta stēla, uz kuras panahejiešu valodā pierakstīti Urāna, Krona uz Zeva darbi.”
Atgriezies Maķedonijā, Eihēmers sarakstīja grāmatu „Svētais pieraksts.”
Darbi.
„Svētais pieraksts” (Hieraanagrafee). Par šī darba autoru uzskata Eihēmeru. Darbs pazīstams tikai no fragmentiem (īss atstāstījums?) Sicīlijas Diodora darbos. Darbu tas sarakstīja atgriezies no ekspedīcijas uz Lemūriju austrumos. Mūsdienu pētnieki to uzskata par izdomājumu - filozofiski utopisku romānu.
Eihēmers šai darbā centies racionāli izprast mitoloģiju, domāja, ka sākumā dievi bijuši spēcīgi un gudri ķēniņi, kurus pēc nāves sākuši godāt kā dievus. Šo darbu kristietībass apoloģēti izmantoja cīņā pret pagānismu.
Nospiedums civilizācijā. Eihēmerisms iespaidoja XVIII gs. racionālistus.
Saites.
Sengrieķu filozofi.
Lemūrija.