Elektrovilcieni
- Detaļas
- Publicēts 24 Novembris 2022
- Autors Redaktors
Amerikāņu izgudrotājs T.Edisons pilnveidoja un 1879.gadā ražošanā ieviesis kvēlspuldzi, radījis tās lietošanai nepieciešamo aparatūru un aparātus. Viņš arī 1880.gadā uzbūvēja tai laikā pasaulē lielākos oriģinālas konstrukcijas elektromašīnģeneratorus, tai pašā 1880.gadā uzbūvēja eksperimentālu elektrisko dzelzceļu, 1882.gadā uzbūvēja pirmo elektrostaciju centralizētai elektriskās enerģijas ražošanai Ņujorkā.
Elektrolokomotīve. Lokomotīve, ko darbina vilces elektromotori. Tā var saņemt elektrisko strāvu no kontakttīklu, no elektriskajiem akumulatoriem, bet kontaktakumulatoru elektrolokomotīve - gan no viena, gan no otra avota. Pēc izmantojamās strāvas veida izšķir līdzstrāvas elektrolokomotīves, maiņstrāvas elektrolokomotīves, kā arī elektrolokomotīves, kas var izmantot gan līdzstrāvu, gan maiņstrāvu. Pēc veicamā darba - maģistrālās elektrolokomotīves (preču, pasažieru, jauktās), manevru elektrolokomotīves, rūpnieciskās elektrolokomotīves, raktuvju elektrolokomotīves.
Visas elektrolokomotīves sastāv no mehāniskās iekārtas (virsbūve, ratiņrāmis, riteņpāri, atsperojums, vilces pārvads, bremžu mehānisms), elektriskās iekārtas (vilces - elektromotors - parasti līdzstrāvas elektromotors, strāvas noņēmējs, vadības aparatūra, dažādas palīgiekārtas) un pneimatiskajām ierīcēm (kompresors, saspiestā gaisa rezervuāri, bremžu pievads).
Elektrovilciens sastāv no 4-12 pasažieru vagoniem; daļa no tiem (metro elektrovilcieniem visi) ir motorvagoni ar elektrisko piedziņu. Elektrisko enerģiju elektrovilcieni saņem no kontakttīkla vai akumulatoriem. Galējos vagonos atrodas vadības pults. Motorvagons sastāv no mehāniskās iekārtas (virsbūve, divi ratiņrāmji ar diviem riteņpāriem), elektriskās iekārtas (elektromotori, pantogrāfs, transformatori, taisngrieži), pneimatiskās iekārtas (kompresori, saspiestā gaisa rezervuāri, bremzēšanas aparatūra).
Maģistrālo elektrolokomotīvju jauda var sasniegt 10 000 kW, ātrums 100-200 km/h. Līdzstrāvas elektrolokomotīvju lietderības koeficients ir 86-87%, maiņstrāvas elektrolokomotīves - 74-82%.
Pirmo elektrolokomotīvi demonstrēja V.Sīmenss 1879.gadā Berlīnē. Pirmie elektrovilcieni sāka kursēt Londonas metro 1890.gadā. Elektrolokomotīves sāka ekspluatēt 1895.gadā ASV. PSRS pirmā maģistrālā elektrolokomotīve uzbūvēta 1932.gadā. Krievpadomju laikos elektrovilcienus bīvēja Rīgas vagonu rūpnīcā sadarbībā ar RER.
Saites.
Dzelzceļš.