Vokers, Viljams (1824.-1860.g.)
- Detaļas
- Publicēts Otrdiena, 14 Oktobris 2025 08:05
- Autors Redaktors
Angliski - William Volker.
Amerikāņu avantūrists, darbojies Centrālamerikas valstīs.
Dzīvesgājums. Dzimis 1824.gada 8.maijā Tenesijā skotu imigrantu ģimenē.
14 gadu vecumā beidzis Nešvilas universitāti, tad 2 gadus Eiropā studēja medicīnu.
19 gadu vecumā tika pie mediķa diploma, pēc tam studēja jurisprudenci.
Viena pēc otras no mira viņa māte un līgava.
varbūt viņš mazliet sajuka, jo nolēma iekarot kādas zemes Latīņamerikā, kur izveidot pusneatkarīgas valstis un atjaunot verdzību.
Un tā viņš 1853.gadā ar 45 vīriem iekaroja apjomīgas teritorijas Meksikā un pasludināja Lejaskalifornijas Republiku. Pēc tam - Sonoras republiku.
Taču pēc kāda laika Meksikas valdība "Vokera armiju" sakāva. Mājās ASV viņu mēģināja tiesāt par pretlikumīgu kara rīkošanu.
1854.gadā Nikaragvā sākās pilsoņu karš un Vokers ar dažiem desmitiem vīru devās turp. jau Nikaragvā viņam pievienojās vēl daži simti vīru un viņš sakāva visus, kas pagadījās ceļā, ieņēma Granādu un kļuva par faktisko valsts vadītāju. Sākumā gan drusku traucēja marionešu prezidents, bet 1856.gadā ASV atzina Vokera valdību par likumīgu Nikaragvā.
Vokers tiešām atjaunoja verdzību, pasludināja vispārēju amerikanizāciju - noteica angļu valodu par valsts valodu.
Tas viss nepatika Kostarikai, kas nosūtīja pret Vokeru savu armiju. Toe sakāva Vokera pulkveža Šlesingera spēkus, kas bija iebrukuši tās teritorijā. Tad kostarikāņi iegāja Nikaragvā, tiem pievienojās salvadorieši un gvatemalieši, kas ielenca Granādu.
Vokeram nācās nodedzināt pilsētu un bēgt. Tā nu Kostarikas valsts svētki ir 11.aprīlī - dienā, kad viņi sakāva vokeriešus. Viens no diviem Kostarikas varoņiem ir Huans Santamarija, kuram bija izšķiroša loma pēdējā kaujā.
Cita versija - iekarojot Nikaragvu, Vokeram neesot vajadzējis aiztikt vecā Kornēlija Vanderbilta dzelzsceļu, jo saskaities miljonārs esot samaksājis kaimiņvalstīm, kuras tad arī 1857.gadā sakāva Vokera armiju.
Vokeram nebija miera - pusgadu vēlāk viņš sarīkoja vēl vienu militāru ekspedīciju, bet šoreiz to apturēja ASV jūras spēki.
Līdz 1860.gadam Vokers atpūtās, sarakstīja memuārus "Karš Nikaragvā," un devās jaunā militārā ekspedīcijā uz Hondurasu. Tur gan avantūrists pārrēķinājās.
Vokera armija gan ieņēma Truhilju, pēc tam devās uz augšu pa Rionegras upi, bet tur nesastapa cerēto atbalstu. Pa to laiku ieradās briti un hondurasieši, pēc 5 dienu ilgām kaujām Vokers padevās britiem. Tiem bija savas intereses reģionā un Vokers nebija vajadzīgs. Tādēļ briti izdeva Vokeru Hondurasas varas iestādēm un tās viņu 36 gadu vecumā visai drīzi 1860.gada 12.septembrī nošāva vietā, kur tagad atrodas Truhiljas slimnīca.
"...viņš visu darīja pareizi, viņam bija gan lieli mērķi, kas šai pasaules daļā vienmēr ir bijis ārkārtīgi svarīgi, gan pietiekami daudz neprāta, bez kā šeit vienkārši nekas nebūtu iespējams, bet viņam nepaveicās un viss. Mala suerte, burtiski "slikts liktenis." Tā saka kāds students Hosē Lato lapsas grāmatā "Trīspadsmit Amerikas" /"Dienas grāmata," 2013.g./.
Nospiedums kultūrā.
Pieminēts grāmatā "Vējiem līdzi:" "Cilvēks, kas mira pie sienas Truhiljā."
Aplūkojamie objekti.
Vokera krūšutēls Truhiljā. Uzstādīts netālu no forta.
Kapa vieta. Truhiljas vecajā kapsētā. (Cementerio Walker). Kapavieta sakārtota nesen, ņemot vērā lielo tūristu interesi par to.
Avots. Lato Lapsa, "Trīspadsmit Amerikas" /"Dienas grāmata," 2013.g./.
Vitrūvijs (73.-15.g.pmē.)
- Detaļas
- Publicēts Svētdiena, 28 Septembris 2025 21:15
- Autors Redaktors
Seno romiešu arhitekts, izcils militārais inženieris.
Vitrūvijs bija pārliecināts, ka vieta ietekmē cilvēka veselību. Viņš lielu vērību piešķīra karavīru sadzīves apstākļiem, kuru spēki bija jāatjauno piemērotas vietās.
Vairīšanās tradīcijas
- Detaļas
- Publicēts Ceturtdiena, 04 Septembris 2025 09:55
- Autors Redaktors
Attiecību ierobežošana starp atsevišķ'm rainieku kategorijām, it īpaši starp ieprecētiem radiem: starp sievasmāti un znotu, vīratēvu un vedeklu u.c.
Uzskata, ka vairīšanās paražas esot psiholoģiska rakstura parādības. Dažkārt tādas noteiktas pat brāļu un māsu strapā. Visdrīzāk, lai izvairītos no sociāli nevēlemiem dzimumsakariem.
Vudss, R. (~1708.-1711.g.)
- Detaļas
- Publicēts Ceturtdiena, 18 Septembris 2025 15:01
- Autors Redaktors
1708.-1711.gados veicis apkārtpasaules jūrasbraucienu, tajā piedalījies arī V.Dampīrs.
Vadžeta
- Detaļas
- Publicēts Pirmdiena, 25 Augusts 2025 14:38
- Autors Redaktors
Senēģiptiešu dieve,Imetas pilsētas patronese, Lejasēģiptes aizbildne un faraonu sargātāja.
Vārds. Vadžeta - (izrunā: /ˈwædʒət/, seno ēģiptiešu valodā wꜣḏ - “zaļā”). Vadžetas vārds ir atvasināts no vārda “papiruss,” kas simbolizē viņas valdījumā esošo Lejasēģipti [wikipedija] un netieši tiek saistīts ar “Mūžīgajiem niedru laukiem,” kas seno ēģiptiešu priekšstatos apzīmē paradīzi [V. Segliņš, 2017].
Sākotnēji bija lokāla dieviete, kas saistīta ar Lejasēģiptes pilsētu Depu (vēlāk Buto) — ļoti nozīmīgu vietu aizvēsturiskajā Ēģiptē.
Vadžetas kults radās pirmsdinastiju periodā, un laika gaitā viņa no vietējas aizgādnes evolucionēja par faraonu patronesi un sargātāju.
Vadžetas īpašā saikne ar Imetu atspoguļojās arī viņas titulā “Imetas dāma,” kas apliecināja pilsētas izcilo vietu reliģiskajā kartē un tās nozīmi kā garīgās varas centram Nīlas deltā.
Par visas Ēģiptes aizbildni Vadžeta tika uzskatīta, sākot ar IV dinastiju. Viņa tika saistīta ar savu māsu Augšēģiptes dievieti Nehbetu, kas tika attēlota kā balts grifs, kurš pārvalda un aizsargā apvienoto Ēģipti. Pēc apvienošanās Nehbetas attēls tika pievienots pie Vadžetas uz troņa un turpmāk bija daļa no urejas. Abas dievietes, valsts aizsargātājas, tika apzīmētas ar reliģisku epitetu nebty – “Divas dāmas.”
Grieķu pasaulē pazīstama kā Uto.
Ikonogrāfija. Senie ēģiptieši to attēloja kā spēcīgu, uzbrūkošu kobru ar izpletušos kapuci, gatavu aizsargāt savu valdnieku un viņa zemi.
Seno ēģiptiešu mākslā Vadžeta visbiežāk tika attēlota kā kobra, kas reizēm bija papildināta ar izplestiem krāsainiem spārniem. Šie spārni simbolizēja divējādu dievietes dabu:
• aizsargājošs apskāviens — spārni veidoja drošu patvērumu faraonam vai templim, ko viņa sargāja;
• dzīvības elpas devēja — spārnu kustība tika saistīta ar atjaunojošu elpu, ko ikonogrāfijā bieži papildināja anka simbols. Šajā attēlojumā Vadžeta sniedz dzīvības spēku ne tikai valdniekam, bet arī visai Lejasēģiptei.
Seno ēģiptiešu reliģijā Vadžeta bija cieši saistīta ar Ra acs un Hora acs simboliem — abiem kā spēcīgiem, aizsargājošiem dievišķiem tēliem. Attēlos bieži parādās dievietes acs hieroglifs, taču dažās reliģiskās ainās debesīs redzamas abas acis. Tomēr eģiptologu vidū nav vienprātības par to, kura no šīm acīm tieši atbilst Vadžetai, jo abām bija nozīmīga loma simbolikā. Atšķirības visbiežāk saistītas ar to, kurā sejas pusē acs attēlota — labajā vai kreisajā.
Vadžetas acu simboli amuletos un keramikā bieži tika veidoti spilgti zilā vai zaļā krāsā — tieši šī zaļā krāsa saistīta ar viņas vārda nozīmi “Zaļā.” Šie zaļie acu amuleti, kas bija izplatīti senēģiptiešu ikdienā, tika uzskatīti par auglības un aizsardzības nesējiem saviem īpašniekiem.
Vadžeta senēģiptiešu mītos. Vadžetas radniecības saites ir visai neskaidras un to rekonstrukcija balstās uz fragmentāri saglabājušiem mītiem. Saskaņā ar kādu mītu Vadžeta bija saules dieva Ra meita – viņa acs. Kad gaisa dievs Šu un mitruma dieviete Tehnuta bija patvaļīgi aizklīduši pirmatnējo ūdeņu plašumos, Vadžeta bija tā, kura atrada un atveda abus dievus atpakaļ pie Ra. Vadžeta kļuva par saules dieva un viņa radītās pasaules sargātāju. Tāpēc dieviete pieņēma kobras veidolu, kas kļuva par viņas atpazīstamības simbolu un sita visus ienaidniekus, kas apdraudēja viņas tēvu Ra un pasaules kārtību. Šī dievietes loma spilgti atspoguļojās zīmogos, amulētos un citos ikonogrāfiskajos attēlos, kuros redzama dievu triāde: tēvs Ra, meita Vadžeta un miessargs Sets.
Citā mītā Vadžeta auklē mazo Horu. Kad dieviete Izīda centās pasargāt savu jaundzimušo dēlu no ļaunā tēvoča Seta, viņa to noslēpa Nīlas deltas purvos. Tur Vadžeta kļuva par Hora aizbildni un sargātāju līdz brīdim, kad viņš izauga un spēja atgūt tēva Ozīrisa troni.
Abi šie mīti — par Ra “sargājošo aci” un Hora aizstāvību — spilgti atklāj Vadžetas lomu kā faraonu un Lejasēģiptes aizbildnei. Imetas iedzīvotāji viņu godināja kā “Imetas dāmu,” un viņas klātbūtne templī bija gan politiskas varas, gan ikdienas aizsardzības simbols.
Aplūkojamie objekti.
Svētnīca Nebešā. Faraonu sargātājai dievietei Vadžetai veltītais templis Nebešas rietumu daļā, iespējams, tika uzcelts vai pārbūvēts XIX dinastijas faraona Ramzesa II valdīšanas laikā (1279.-1213.g.pmē.). Šeit Vadžetu pielūdza kā “Imetas dāmu.” Ar laiku viņai pievienojās Mins un Hors, veidojot triādi, kas balstījās uz ozīrisko modeli, kas bija zināms arī citos Ēģiptes reģionos.
Saites.
Senēģiptiešu mitoloģija.