Šiva
- Detaļas
- Publicēts 09 Februāris 2013
- Autors Aliens.lv
„Grāvējs.”
Viena no galvenajām dievībām hindu mitoloģijā.
Radniecība. Sieva - Kāli, kas iemieso sava vīra Šivas dievišķās enerģijas (šahti) postošo aspektu.
Cita sieva - Parasvata.
Dēls - Ganešs.
Apraksts. Šivas kulta izcelsme vēl arvien ir tīta neziņā, taču tas varētu būt nācis no Ziemeļindijas aizvēstures. Jau akmens laikmeta alu gleznojumos redzamais dejojošais šamanis ar ragiem rotāto galvassegu, sprādzēm un trijžuburi ir visai līdzīgs Šivas tēlam.
Tamili Indijas dienvidos Šivu attēloja kā zvēru pavēlnieku, gan arī kā netiklu juteklisku ganu, kam galvā turbāns no čūskām. Šāds tēls tika izveidots 1011.gadā (runa laikam iet par bronzas statueti).
Reizi gadā tamilu svētajā pilsētā Madurajā tika svinēts ļoti sens rituāls: dieves Mīnākšas statuja tika nesta pie svētā ezera un tur satikās ar Šivas statuju, ar kuru tika precināta. Statujas rotāja ar ziedu vītnēm un dziedāja himnas tamilu valodā.
Aplūkojamie objekti.
Puškaras Brāmas svētnīca Radžastānā. Lai gan svētnīca veltīta Brāmam, Šivam te ir savs altāris, kas līdzinās alai.
Šivas Natarādžas svētnīca Čidambaramā Tamilnadā.
Lingaraja. Viena no nozīmīgākajām svētnīcām Indijā, Orisas pavalsts galvaspilsētā Bubanesvārā. Veltīta Šivam. 55 m augsta.
Gangas templis Portluijā. Maurīcijas sala. Katru gadu, atkarībā no mēness kalendāra februārī vai martā, pa plato, īpaši izbūvēto ceļu iet ap pusmiljonam svētceļnieku. Tā esot lielākā hindu svētceļnieku pulcēšanās ārpus Indijas. Šai Portluijas svētnīcā atrodas milzīga Šivas skulptūra.
Amaratas ala. Svētā ala Kašmiras ielejā. Saskaņā ar leģendām, šeit Šiva savai sievai Parvatai atklājis pasaules uzbūves noslēpumus. Viens no aplūkojamajiem objektiem alā ir liela ledus kolonna, kas veidojas no darbojošās avota strūkliņas. Katru gadu vasaras vidū alā ierodas svētceļnieki, lai godātu Šivu.
Lingaradža svētnīca. Lingaraj. XI gs. Bubanešvāra (Orisas pavalsts, Indija). Viena no nozīmīgākajām svētnīcām Indijā, veltīts Šivam. Ap 55 m augsta.
Atradumi.
Šivalingas. Pimpjveida akmeņu kults, kas saistīts ar Šivu kā auglības kultu.
Mohendžodaras zīmogs. Te uziets zīmogs ar lotosa pozā sēdošu dievu ar ragiem pie galvas. Apkārt savvaļas dzīvnieki. Visai līdzīgs Šivam, tādēļ zinātnieki iesaukuši to par Proto-Šivu.Proto-Šiva. Indologi uzskata, ka Šivas kults uzņēmis sevī daudz seno kultu, kas Indijas pamatiedzīvotāju vidū pastāvējuši vēl pirms āriešu ierašanās. Tomēr izrakumi Mohendžodarā un citās Indas ielejas pilsētās liecinot, ka taisnība ir Šivas pielūdzējiem, kas savu dievu uzskata vecāku par Vēdām.
Proto-Šiva attēlots uz kāda no zīmogiem kā daudzsejaina, dzīvnieku ielenkta dievība. Tā sēž troni, vienā no jogas pozām - „āsanām.” Šis attēlojums liecina, ka jogu tradīcija sākusies Indas ielejas civilizācijā, vairākus gadu tūkstošus pirms jogu mācības tēva Patandžāli. Dievības rokas grezno sprādzes, galvā uzlikta dīvaina vēdekļveida, ar bifeļa ragiem rotāta galvassega. Ap dievību pulcējās zilonis, tīģeriene, divas antilopes, degunradzis un bifelis.
Sers Džons Maršals uzskatījis, ka šī dievība ir Šiva, kas attēlots kā „zvēru valdnieks” Pašupati. Viņš raksta: "Tas apstāklis, ka figūrai ir trīs sejas, bet varbūt pat ceturtā, kas novietota uz aizmuguri vērstajā pusē, runā par labu šai domai, jo Šivu līdz šim laikam Indijā attēlo dažreiz pat ar piecām sejām.” Maršalam piekrīt arī Ernsts Makejs: "Jau sen izteikta hipotēze, ka Šivas kults esot viens no vissenākajiem indiešu kultiem, kuru sākums meklējams aizvēsturiskajā periodā; šeit minētā zīmoga- amuleta figūras interpretācija šo minējumu apstiprina. Tomēr nav jādomā, ka Hārapas kultūras cilvēku dievība arī saucās Šiva; tas ir viens no viņa vārdiem - tas, kurā viņu visbiežāk sauc mūsu dienās; kā stāsta, Šivam esot tūkstotis astoņi vārdi, kuru vairums izsakot viņa dažādās funkcijas.”
Saites.
Hinduisms un hinduisti.
Šivalingas.