Rasputins, Grigorijs
- Detaļas
- Publicēts 18 maijs 2019
- Autors Redaktors
Krieviski - Григорий Ефимович Распутин, arī "старeц Григорий."
Krievu ķeizara ģimenes favorīts, reliģiozs mistiķis.
Radniecība. Sieva - Proskovja, 3 gadus par viņu vecāka. Strādīga, dzemdēja Grigorijam 7 bērnus, no kuriem 3 pirmie nomira, 3 nākamie izdzīvoja un pēdējā meitenīte arī nomira.
Meita - Матрена Григорьевна Распутина.
Dzīvesgājums. Būdams vēl pavisam jauns, Rasputins klejoja pa "svētajām vietām."
Savā darbā "Житии" sūdzējās par daudzām slimībām, kas tam uzklupušas, bet no kurām to izārstējis Simons Taisnais (Симеон Праведный Верхотурский).
1887.gada 2.februārī salaulājās ar Proskoviju.
Pēc ģimenes nodibināšanas uzcēla māju, taču, kad tā bijusi gatava, raksta Matrjona, tēvam esot sākuši rādīties dīvaini sapņi ar Kazaņas Dievmāti. Tēli zibējuši ļoti ātri, Grigorijs nav varējis saprast to nozīmi. Tēvs kļuvis drūms, klusējis, pieaudzis sasprindzinājums. Tā tas turpinājies tik ilgi, kamēr kāds nejaušs ceļabiedris teoloģijas students (pēc citas versijas - bīskaps) tam pateicis, ka viņu ir "izvēlējies Dievs" un ir "grēks tam neklausīt."
Matrona Rasputina savās liecībās sevišķi svarīgu lietu tiesu izmeklētājam N.Sokolovam (Н.А.Соколов) no Omskas apgabaltiesas stāstīja, ka tēvs pārstājis dzert, smēķēt, ēst gaļu un aizgājis no mājas. Viņa domājusi, ka tādu ietekmi uz tēvu izradījis vientuļnieks Dmitrijs Pečorkins (Дмитрий Иванович Печеркин) no Kuļiču sādžās, kas 300 verstis no Toboļskas: "По крайней мере, перед уходом отца Печеркин у нас был, и они ушли тогда вместе с отцом." Meitas vārdus daļēji apliecina arī žandarmērijas ģenerālis A.Spiridovičs (А.И.Спиридович), kas rakstīja, ka Grigorijam rādījusies dievmāte un viņs nolēmis doties uz Atonu (Grieķijā?).
Rasputins pie V.Bonča-Brujeviča. Reiz Rasputins atnācis kabinetā pie etnogrāfa un krievu sektantisma pētnieka V.Bonča-Brujeviča, vēlākā Tautas Komisāru padomes (Совнарком) vadītāja un bieža Ļeņina sarunu biedra. Tolaik, XX gs. sākumā viņš šaurās aprindās bija pazīstams tikai kā etnogrāfs un slepeno sektu pētnieks. Iegājis kabinetā, Grigorijs sāka pētīt portretus uz sienām. Piegājis pie Kārļa Marksa, viņš teica: "Lūk, aiz kā tautai pulkiem būtu jāiet" ("Вот за кем народ полками идти должен"). Pēc paša Bonča-Brujeviča vārdiem, tam bijušas "septiņas pamatīgas sarunas" ("семь обстоятельных бесед") ar G.Rasputinu. Viņš uzskatīja, ka "Rasputins pieder tālas Krievijas sādžas pareizticīgā zemnieka tipam un pilnīgi noteikti tam nav nekā kopēja ar sektantismu" ("Распутин принадлежит к типу православного крестьянина глухой деревенской России и решительно не имеет ничего общего с сектантством"). Tos, kas uzskatīja savādāk, viņš apsūdzēja apzinātā jautājuma sajaukšanā "savu noteiktu mērķu vārdā" ("своих определенных целей").Viņš arī paredzēja Rasputina nonāvēšanu no galēji labējo puses.
1916.gada jūnijā (pusgadu pirms nogalināšanas?) Rasputins pārliecināja savas pielūdzējas, ka viņam pienākoties vēl būt šaisaulē vairākus gadus ("положено пробыть в миру еще пяток лет"), bet pēc tam viņš patversies klusā nostūrī un ievēros senās dzīves ritus. Patiesībā šeit Rasputins pauda begunu sektas (сектa бегунов) uzskatus, kuras locekļiem pirms nāves bija pienākums doties bēgļos (krieviski - уйти в бега).
Rasputinu iepazīstina ar ķeizara ģimeni. To veica divas melnkalniešu māsas: Stana (Anastasija) un Milica, kas bija no Menkalnes Petroviču-Negošu kņazu dzimtas. Stana bija par sievu Georgijam Maksimilianovičam, Leihtenbergas 6.hercogam (1906.gadā ar viņu izšķīrās, 1907.gadā izgāja pie vīra lielkņaza Nikolaja Nikolajeviča). Milica bija sieva lielkņazam Pjotram Nikolajevičam. Krievijā kņazienes dzīvoja jau kopš bērnības un tika audzinātas Smoļnija institūtā (Pēterpilī). Lai gan viņas pazina labi, galmā tomēr tās nemīlēja un sauca par "melnkalnieti Nr.1" un "melnkalnieti Nr.2."
Grēciņi nebija nekādi lielie, tomēr daudz - no pastāvīgas naudas prasīšanas līdz mēģinājumiem ietekmēt Krievijas politiku Melnkalnes interesēs. Bez tam abas aizrāvās ar misticismu un okultām zinātnem, burzījās ar dažādiem "viedajiem" un "apgaismotajiem." Vārdu sakot, raganas!
Melnkalnietes bija draudzīgās attiecībās ar Nikolaja II sievu Aleksandru Fjodorovnu, kas jutās vientuļi - daudzi galminieki nemīlēja arī viņu. Lai kā arī nebūtu, bet tieši pusdienās pie melnkalnietēm 1905.gada novembrī imperatoru pāris iepazinās ar G.Rasputinu - viņš atstāja spēcīgu iespaidu uz abiem.
Abām māsām bija arī savs aprēķins - ar Rasputina palīdzību viņas vēlējās iegūt ietekmi uz ķeizaru. Nodoms izgāzās, jo Rasputins galīgi negrasījās būt par marioneti un arī Nikolajs II visai ātri apjauta šo primitīvo intrigu. Māsas zaudēja ķeizariskā pāra labvēlību un vēl pēc kāda laika kļuva arī par Rasputina briesmīgām ienaidniecēm.
Pareizticīgā baznīca gan G.Rasputinam visbiežāk pārmeta piederību pie citas sektas - hlistiem, bet viņš pats to dēvēja par apmelošanu. Viņš ķeizara ģimenei apgalvoja, ka ejot baznīcā un ievērojot visas tās dogmas. Policijas departamenta direktora S.Beļecka (С.П.Белецкий) atmiņās tiek stāstīts,kā G.Rasputina dzimtajās vietās iefiltrēts aģents ar nolūku noskaidrot ķeizara favorīta piederību hlistiem. No ziņojuma acīmredzami sekoja "уклонение Распутина от исповедания православия и несомненное тяготение его к хлыстовщине, но в несколько своеобразной форме понимания им основ этого учения, применительно к своим порочным наклонностям." Valsts domes priekšsēdētājs Mihails Rodzjanko (Михаил Родзянко) angliski izdotajos memuāros arī atzīmējis Rasputina "stipru aizraušanos ar sektantismu."
Vēsturnieki mēdz atcerēties dialogu starp Rodzjanko un Nikolaju II. Pirmais, atsaucoties uz policijas ziņojumu, sacījis ķeizaram, ka Rasputins iet pirtī kopā ar sievietēm, kas ir hlistiešu paradums. Nikolajs attraucis: "Nu un kas? Vai tad tas nav tā pieņemts pie vienkāršajiem ļaudīm?" Tā krievu ķeizars sprieda par Krievijas ļaužu sadzīvi pec ārzemju autoru aprakstiem.
Brīnumi. Vēsture saglabājusi piemēru, ka Rasputina suģestijas dēļ viņš varēja apstādināt hemofīlisko asiņošanu ķeizara troņmantniekam.
Rasputina noslepkavošana. Tā notika 1916.gada decembrī Krievijā. Divi no četriem oficiāli zināmajiem politiskās slepkavības dalībniekiem bija imperatora Nikolaja II ģimenes locekļi. Galvenais no slepkavām kņazs Fēlikss Jusupovs (viņa pilī notika izrēķināšanās) bija imperatora māsas Ksenijas meitas lielkņazes Irinas dzīvesbiedrs un imperatoram tuvu stāvoša persona. Tostarp, Nikolajs II bija kņaza Jusupova meitas, arī Irinas, krusttēvs, bet pats kņazs bieži viesojās Ziemas pilī.
Otrs slepkavnieks bija kņaza Jusupova tuvākais domubiedrs (jau Nikolaja II asinsradinieks) un viens no pretendentiem uz Krievijas troni - Nikolaja II otrās pakāpes brālēns lielkņazs Dmitrijs Romanovs.
Pēc slepkavības. Īsta un detalizēta izmeklēšana nenotika. Slepkavnieki nodarītajā īpaši neliedzās, tomēr viņu liecības bija pretrunīgas, bet atsevišķos gadījumos pat melīgas. Tuvās radniecības dēļ ar diviem no slepkavām atbilstoši tā laika likumiem lēmuimu drīkstēja pieņemt tikai imperators pats. Sods bija ārkārtīgi maigs - visi 4 slepkavnieki tika izsūtīti trimdā uz saviem lauku īpašumiem. Īstenībā trimda ilga pavisam īsu laiku, jo pēc 2 mēnešiem notika Februāra revolūcija un Nikolajs II atteicās no troņa. Pagaidu valdība rīkojumu par trimdu atcēla un slepkavnieki varēja atgriezties Pēterpilī.
Neatbildētais. Ar šo slepkavību saistītie jautājumi nav atbildēti vēl šodien. Populāra ir versija, ka patiesībā slepkavībā piedalījās vairāk cilvēku nekā zināms.
Tāpat nenoskaidrota palikusi britu slependienesta loma notikušajā, jo visi tās dalībnieki bija izteikti "anglofīli." Viens no Londonas rezidentiem Pēterpilī bija kņaza Jusupova kādreizējais studiju biedrs Oksfordas universitātē Osvalds Reiners, ar kuru kņazs uzturēja draudzīgas attiecības. Tiek uzskatīts, ka pēc britu iejaukšanās arī norima Pagaidu valdības vēlme noskaidrot patiesību. Abi Romanovu slepkavnieki pēc lielinieku nākšanas pie varas nokļuva emigrācijā. Dmitrijs Romanovs nomira 1942.gadā Šveicē, bet Fēlikss Jusupovs - 1967.gadā Parīzē.
Pareģojumi.
Plaši zināms G.Rasputina pareģojums par krievu ķeizariskās ģimenes nāvi drīzi pēc paša Rasputina nāves.
Darbi. Nedaudz skaitā, tajos viņš apspēlējis kaut kādus ezotēriskus krievu dvēseles aspektus, mēģinājis pamatot "mistisku demokrātiju krievu stilā."
"Manas domas un pārdomas." Iznākusi 1915.g. ("Мои мысли и размышления") Šo darbu piedēvē Rasputinam: "Узнаешь себя, когда умрешь, а кто при жизни себя хочет узнать, тот глуп. Когда бы мы себя знали — мы были бы боги. Не будем философствовать, только устанем. Проще себя держать, когда все узнаешь, понемножку. В простоте — явление всего. А потому в простоте является премудрость."
"Житии."
Avoti. Par viņu uzrakstīts ārkārtīgi daudz, tomēr daudz no tā ir izdomāts. Pārsvarā viņa tēls tika demonizēts.
Meitas Matrjonas Rasputinas grāmata.
Benjamiņa (митрополит Вениамин (Федченков)) sarakstītā biogrāfija. Viņš labi pazina Rasputinu. Biogrāfiju sarakstīja pēc ķeizarienes Aleksandras Fjodorovnas norādījuma.
Alekseja Varlamova (Алексей Варламов) rakstītā biogrāfija.
Nospiedums civilizācijā.
Valentīna Pikuļa romāns.
Edvarda Radzinska (Эдвард Радзинский) romāns.
Boney-M dziesma Lover of the Russian Queen.
Saites.
Mistiķi, burvji un ezotēriķi.