Elektrodzinēji
- Detaļas
- Publicēts 05 Marts 2024
- Autors Redaktors
Elektriskās mašīnas, kas darbojas motora režīmā un pārveido elektrisko enerģiju mehāniskajā enerģijā.
Vēsture. 1821.gadā angļu fiziķis M.Faradejs atklāja, ka magnēts rotē ap vadītāju, pa kuru plūst elektriskā strāva, un vadītājs, kurā plūst strāva, rotā ap magnētu - elektrodzinēja laboratoriskais modelis.
1885.gadā itāļu fiziķis G.Ferrāriss neatkarīgi no N.Teslas atklājis rotējošo magnētisko lauku un pēc šā principa konstruējis darbojošos divfāžu asinhrono elektromotoru.
Pēc tā, kāda veida strāva pievadīta elektromotoram, izšķir līdzstrāvas un maiņstrāvas elektrodzinējus.
Maiņstrāvas elektrodzinējiem pieder sinhronie, asinhronie elektromotori un maiņstrāvas kolektormotori. Visvairāk izplatīti ir asinhronie elektrodzinēji, it sevišķi ar īsslēgtu rotoru, jo tie ir lēti, droši darbā un viegli apkalpojami. Galvenais asinhrono elektrodzinēju trūkums: tie uzņem no maiņstrāvas tīkla reaktīvo jaudu un tādējādi pazemina elektriskā tīkla jaudas koeficientu (cos fī). Galvenā sinhrono elektrodzinēju priekšrocība salīdzinājumā ar asinhronajiem elektrodzinējiem ir spēja uzlabot maiņstrāvas tīkla cos fī, tie mazāk jūtīgi pret sprieguma svārstībām elektriskajā tīklā. Sinhronajiem elektrodzinējiem konstrukcija ir sarežģītāka nekā asinhronajiem elektrodzinējiem ar īsslēgtu rotoru, bez tam ir nepieciešams līdzstrāvas avots ierosmes tinuma barošanai, to palaišana ir komplicētāka. Tomēr sinhronie elektromotori, kuru jauda lielāka 200-300 kW, ir ekonomiski izdevīgāki par asinhronajiem elektromotoriem (neregulējamai elektriskai piedziņai - sūkņiem, ventilatoriem, kompresoriem, ja šīs iekārtas nav bieži jāpalaiž). Maiņstrāvas kolektormotoru lietošana ir ierobežota. Tos lieto galvenokārt dažādu mazjaudas mehānismu (ar palielinātu rotācijas frekvenci strādājošu elektrisko instrumentu, putekļusūcēju, šujmašīnu) elektriskai piedziņai.
Līdzstrāvas elektromotori ir dārgāki, sarežģītāk apkalpojami, kā arī mazāk droši darbā nekā maiņstrāvas elektromotori. Līdzstrāvas elektromotori vienkāršās un ekonomiskās rotācijas frekvences regulējamības dēļ plaši izmanto elektriskajā transportā un elektriskās piedziņas sistēmās, kur rotācijas frekvence jāregulē stipri plašākā diapazonā, nekā tas iespējams ar asinhronajiem elektromotoriem. Pēc ierosmes tinuma barošanas veida izšķir neatkarīgas, paralēklas, virknes un jauktās ierosmes līdzstrāvas elektromotorus.
Viena no svarīgākajām elektrodzinēju raksturlīknēm ir mehāniskā raksturlīkne (rotācijas frekvences n atkarība no momenta M uz vārpstas), kas ļauj novērtēt elektromotoru piemērotību dažādu elektriskas piedziņas mehānismu darbināšanai.
elektromotori ir visvairāk izplatītie motori rūpniecībā, transportā, mājturības iekārtās u.c. Bez vispārējā lietojuma ir arī speciālās nozīmes elektromotori - vilces elektromotori, servomotori, lineārie elektrodzinēji, soļu elektromotori, ventiļmotori. Elektrodzinējus izgatavo jaudai no W daļām līdz vairākiem desmitiem MW.
Ierīce elektrodzinēju aizsardzībai pret vienu fāzes izzušanu, nosprūšanu vai ilgstošu tehnoloģisko pārslodzi sauc par fāžu aizsardzības ierīci.
Saites.
Dzinēji.