Aliens

Pieslēgties Reģistrācija

Pieslēgties

Lietotājvārds *
Parole *
Atcerēties

Izveidot profilu

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Vārds *
Lietotājvārds *
Parole *
Parole pārbaudei *
E-pasts *
E-pasts pārbaudei *
Captcha *

Ba, senēģiptiešu mitoloģija

Viens no cilvēka un arī dievu būtību sastādošajiem pamatelementiem senēģiptiešu mitoloģijā.

Raksturojums. Lai gan Ba ir kustīgs un pārvietojas, tomēr tas vienmēr paliek dzīva vai mirušā cilvēka tuvumā. Katru vakaru pēc Saules rieta Ba atgriezās cilvēka ķermenī un apvienojās ar to. Tas bija svarīgs nosacījums, lai ķermenis pastāvīgi eksistētu pēcnāves laikā.

Attēlojums. Senie ēģiptieši uzskatīja, ka ba parādās tikai pēc cilvēka nāves, un iedomājās to kā putnu ar cilvēka galvu. Tā arī Ba tiek atainots ikonogrāfijā - kā putns ar cilvēka galvu, bet reizēm arī ar cilvēka rokām. Svarīgi ir paskaidrot tieši kādas sugas putna ķermeni senie ēģiptieši piešķīra Ba tā attēlojumos - sākotnēji Benu putns [Ba] mitoloģijā tika asociēts ar zivju gārni un tikai pēc Pirmā pārejas posma Ba sāk attēlot kā vanagu ar cilvēka galvu.
Kā dievu Ba nereti figurē svētie dzīvnieki: Sebeka Ba ir krokodils, Ozīrisa Ba - auns, daudzu dievu Ba - čūskas. Reizēm dievu Ba lomu pilda citas dievības: Hnums Latopolē (Esnē) tika uzskatīts pardieva Šu Ba; Hnums Hipselā - Ozīrisa; Leontopolē - Geba; Elefantīnas salā - Ra.

Ba priekšstata vēsturiskā attīstība. Ēģiptiešu IV gs. rakstnieks Horapolons, kas uzrakstījis traktātu par seno ēģiptiešu hieroglifiem, tulkojis šo terminu koptu valodā kā "dvēsele."
Saskaņā ar „Piramīdu tekstiem” Vecās valsts laikā vārds ba nozīmēja „dievs” un arī „dvēsele. Šais pašos tekstos pausts uzskats, ka Ba piemitusi tikai dieviem un faraoniem. Ba tika uzlūkots kā viņu spēka un varenības iemiesojums. Tie varēja būt arī vairāki (daudzskaitlī - bau).
Vēlāk saskaņā ar Vidējās valsts laika "Sarkofāgu tekstiem" un "Mirušo grāmatai" Ba tika uzskatīts par visu cilvēku dzīvības spēka iemiesojumu, kas turpināja eksistēt arī pēc viņu nāves - tātad ba ir katra cilvēka, arī vēl dzīva cilvēka būtības komponents. Tas atspoguļojās literatūrā, piemēram, daiļdarbā „Izmisuša cilvēka sarunas ar savu dvēseli (Ba).” Mītot kapenēs un esot pilnīgā vienotībā ar mirušo ķermeni, Ba var atdalīties no cilvēka ķermeņa un brīvi pārvietoties, tas var "dienā iziet" no kapenēm, pacelties debesīs, pavada cilvēku uz aizkapa pasauli. Ba veic visas fiziskās cilvēka funkcijas: ēd, dzer utt.
„Vēstures tēvs” Hērodots (V gs.pmē.) apgalvoja, ka ēģiptieši bija pirmie, kas sāka mācīt par dvēseles nemirstību: „Kad mirst ķermenis, dvēsele pāriet citā būtnē, kas piedzimst tieši tajā brīdī. Pabijusi visu sauszemes un jūras dzīvnieku un putnu ķermeņos, tā (dvēsele) atkal ieiet jaundzimuša bērna ķermenī. Šis riņķojums ilgst trīs tūkstošus gadu.” Iespējams, ka jau Hērodota laikā senēģiptiešu priekšstati par ba ietvēra iedīgļus mācībai par dvēseļu migrāciju.
Arhaiskajos tekstos minēts, ka ba var atstāt kapenes, pacelties debesīs, doties, turp, kur tā vēlās. Taču ba noteikti jāatgriežas savā mītnē kapenēs, savā mūmijā, ko ba ar savu klātbūtni atdzīvina.
Senie ēģiptieši uzskatīja, ka savi Ba bija arī dieviem. Saules dievam Ra bija pat septiņi Ba. Reizēm dievu Ba pārstāv svētie dzīvnieki. Piemērs: Ozīrisa Ba bija auns. Tāpat arī viens dievs varēja būt otra dieva Ba, piemēram, senie ēģiptieši atzina dievu Hnumu par dieva Šu Ba.
Ba piemita ne tikai cilvēkiem, bet arī daudzām pilsētām - Hermopolei, Butai, Hierankonopolei u.c.

Pieminējums tekstos.
“Zvaigžņu kustības pamati.” Šai astronomisko tekstu sakopojumā ir simboliska atsauce uz Ba nozīmi. Teksts varētu atspoguļot seno ēģiptiešu priekšstatus par dvēseles ceļojumu, kas līdzīgi migrējošiem putniem savienoja Duatu ar Zemes pasauli, atgādinot par nemirstības un pārveides principiem.

Neskaidrības ap Ba jēdzienu. Lai arī par Ba ir plaša informācija, tomēr, tā izpratnē ir daudz neskaidrību. Nav skaidrs jautājums par Ba un Ka attiecībām, tāpat nav skaidrs jautājums par Ba līdzdalību vai nepiedalīšanos aizkapa tiesā.

Saites.
Dvēsele.
Senēģiptiešu mitoloģija.