Panamas kanāls
Kanāls 82 km garumā, kas savieno Atlantijas un Klusos okeānus - mākslīgo ezeru un 12 slūžu virtene, kas milzīgus kuģus paceļ pat 26 m augstumā virs jūras līmeņa. Tā izbūve prasīja 35 gadus, un tas tiek uzskatīts par vienu no apjomīgākajiem un sarežģītākajiem projektiem, kādu paveicis cilvēks. Kuģotājiem tas ietaupa 13 000 km garu apkārtceļu.
Gadā caurlaiž ap 13 000 kuģu. Vidējā maksa ir 30 000 par kuģi. Mazakās maksas rekords pieder kādamRičardam Haliburtonam, kas par caulpeldēšanu samaksājis tikai 6 amerikāņu centus.
Vēsture. Pirmie pie kanāla ierīkošanas 1881.gadā ķērās franči inženiera Ferdinanda Marijas de Lesepsa (viņš arī Suecas kanāla ierīkotājs!) vadībā. Taču oreiz projektam neveicās - tehniskās kļūdas, tropu slimības, korupcija un naudas trūkums pēc 8 gadu darbības piespieda projektu izbeigt.
1904.gadā kanāla projektu pārņēma ASV, kas ar karakuģiem veicināja Panamas atdalīšanos no Kolumbijas. ASV ar jauno neatkaīgo Panamu parakstīja līgumu un ieeguva kontroli pār 16 km platu plānojamā kanāla joslu.
Kanāls tika atklāts pēc 10 gadiem - 1914.gada 15.augustā, un pirmais pa to izkuģoja kravas tvaikonis Ancon.
Kanāla būvniecībā gāja bojā ap 27 000 strādnieku - galvenokārt no tropu slimībām malārijas un dzeltenā drudža. No šejienes cēlusies arī nosaukums galvassegai - "panamai," ko lietoja celtniecībā iesaistītie strādnieki, lai gan tā nāk no Ekvadoras.
ASV kontrolēja kanālu gandrīz visu XX gs., līdz kamēr 1999.gada 31.decembrī tas tika nodots Panamai. Kopš tā laika tas ienes Panamai ap 1 miljardu ASV dolāru gadā, kas ir ap 10% no valdības ieņēmumiem un 6% no IKP. Valstī ar 3,4 miljoniem iedzīvotāju ap 10 000 darbavietu ir tieši pie kanāla. Ap 5% pasaules kravu pārvadājumu iet pa Panamas kanālu, bet ASV kravas - pat 70%.
2006.gadā panamieši referendumā apstiprināja jaunos kanāla paplašināšanas plānus. 2007.gadā Panamas valdība sāka 5,3 miljardus ASV dolāru vērtu kanāla paplašināšanu, ar kuru gan laikam īsti netiek galā.
Apraksts. 77 km garš: Atlantijas pusē ir Gatunas slūžas, tad Gatunas ezers, Klusā okeāna pusē Mirafloresas slūžas, kas ir tūristam vispieejamākā vieta. Slūžām kuģus cauri velk velkoņi - Mitsubishi
Pa kanālu iespējams izbraut ar tūristu kugīti. Biļetes rezervēt laikus, jo tās tiek izķertas.
Interesanti, ka Nikaragva paziņojusi par plāniem izbūvēt savu kanālu 40 miljaru ASV dolāru vērtībā.
Saites.
Panama.